Gå till innehåll

Sjuk sjöborre?


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har fått problem med våran sjöborre.

För ca 2 veckor sedan började den bete sig mycket konstigt,den klättrade upp på allt den hittade för att sedan bara släppa taget och ramla ner på botten av karet.

Så har den gjort nu i stort sett varje dag och fler gånger om dagen ibland.

Den ramlar alltid på "rygg" och bara ligger där helt stilla tills man hjälper den att vända på sig.

I förrgår hade den gjort samma sak så jag vände på den och väntade på att den skulle börja röra på sig,vilket den aldrig gjorde.

Den rör lite smått på taggarna och även sugpropparna men den rör inte sig en mm utan bara ligger där helt stilla.

Har alltid stödmatat den med nori,men nu dom sista veckorna har den inte fått nori då jag ansåg att den hade gott om alger i karet.

Iaf så har jag testat att ha ner nori nu och sjöborren bryr sig inte ett dugg,den har alltid överfallit algklämman men inte nu.

Har tagit tester och värdena ser bra ut förutom ca som var aningen lågt.

Sjöborren har heller inte tappat några taggar så jag är väldigt fundersam över vad det är för fel.

Är hoppet ute eller finns det något jag kan göra?

Hoppas på svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väldigt mysko tycker jag.

Har haft sjöborren ett halvår ungefär,så tycker iofs det är lite konstigt om det beror på åldern men har ju ingen aning om hur gamla dom kan bli eller hur gammal den var när jag fick den.

Det är iaf en Tripneustes gratilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har åxå skaffat en Gratilla... Fick hem den igår. Koppade in den över 1½-2 timmar ungefär, men sen hände inte så mycket. När jag försökte få den att sätta sig på en sten så tyckte den att det var lämpligare att släppa allt skräp som den hade som kamouflage, samt släppa taget om stenen och störta ner i sanden istället... Efter en stunds viftande med fötterna hjälpte jag den runt på rätt håll, och så har den legat nu sen igårkväll. Jag tycker mig se försiktiga rörelser på dess taggar, men i övrigt är jag väldigt orolig för mitt nytillskott! Hur vanligt är det att de bara sitter stilla på det viset i över 12 timmar? Kan jag göra något mer för den för tillfället, eller är det bara att avvakta och se om den klarar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...