Gå till innehåll

chelmon rostratus


Guest snad

Rekommenderade inlägg

Vill införskaffa en chelmon rostratus och jag har i dag 4 gröna chromis, två ocellaris clowner och en zebrasoma flavescens i 540 L.

Tror ni min zebrasoma kommer att bråka eller att det blir några andra problem ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar inte vara några större problem, det enda är väl att rostratusen är inte lika snabb på att äta som kirurgen så man får se till att den får i sig tillräckligt. Ett tips: När du köper fisken, fråga om du får se den äta, gör den det köp den.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Rostratus tillsammans med 6 kirurger och 1 Foxface.

Kan bara ge följande råd:

1. Fråga och kontrollera om den äter.

2. Kolla vilka andra fiskar den går med, är den liten och går enbart med "snälla" mindre fiskar så leta vidare efter en större som är van vid lite motstånd vid matning.

3. Se till att den inte blir mobbad direkt när du släpper ner den. För det mesta så funkar det utmärkt med kirurger och Rostratus men det finns också fall där kirurgerna är riktigt elaka.

Det som jag kan tycka är viktigast är att du har sten som den kan picka på de första dagarna om den inte är så sugen på mat när den är ny samt att den är relativt stor i förhållande till dina andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer en annan åsikt! kompisen köpte en som åt var kanonfin och den hann precis äta upp glasrosornasmiley32.gif innan flavecencen hadde dödat den. flavecense kan vara mycket grymma mot lika till kroppsform andra fiskar men man kan ju alltid prova.ska själv prova, har 6 st flavecense 2 st hepatus så det ska bli intressant...

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...