Gå till innehåll

leucosternon


kojje

Rekommenderade inlägg

Tja

Tänkte bara höra med er som har en leucosternon

hur den beter sig i era kar.

Min som är bara nu 3dggr gammal i mitt kar

simmar som ett tok fram och tillbaka den gillar att surfa

framför min MP40 som går för fulla spjäll jag har fått den att äta med god aptit Nori alger (äkta) sen äter den artemia och mysis

Sen har jag sett den bli putsad av min Cleaner Shrimp

mitt kar är på 375 L om det hjälper titta på mitt kar (kojjes 375)

Tack för alla svar man vill ju att den skall må bra

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret

Ingen mer som kan berätta hur er leucosternon

är i karet ?

Den har absolut inga prickar just nu peppar peppar

men ett uvc ståt högt upp på inköpslistan har allt färdigt i sumpen

Kan man säga att leucosternonen är lika svår som

Paracanthurus hepatus för en sån har jag haft i mitt tidigare kar

med framgångar utan UVC ?

Tack för alla svar

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en vitbröstad ihop med bl.a. en scopas och en Hepatus förut under en tid, dock fick den prickar som inte ville gå bort och till slut gick den bort för mig.

Jag hade inget UVC under den tiden tyvärr, så jag hade inte mycket att sätta emot nya parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt kar utan UVC i några dagar för rengörning med ättika i UVC aggregatet.

Jag tyckte fiskarna blev stirrigare och klart räddare under dessa dagar. Jag tror att de blev stressiga av det ökade parasit angreppet kanske. jag har fö 1st Leucosternon , 1st Nigricans , 1st Hepatus , 1st pyroferus samt en flavescense.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft 3 st. alla dog. körde uvc 24 h på sista. fick den o äta efter 3 veckor men sen dog den ändå efter kanske 2 veckor till, kan ej förklara varför den dog där, kan ha varit anemonen som den kommit i kontakt med då den blev rätt vimmelkantig??. prick hade den nästan hela tiden trots uvc. nu kommer jag o vänta tills det dyker upp en som redan är inkörd i sverige så jag slipper problemet med att få den o ta mat. stängde jag av uvc så fick den miljontals med prick. de 2 andra jag hade fick också prick och dog av det, första hade jag ej uvc, andra hade jag ett 10W uvc. sista 25w uvc. till saken hör att jag har fler kirurger som den kanske stressades av bla hepatusar, flavecens samt veliferum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag nervös man vill inte att en sådan fin ögonsten

skall dö.

Min äter som F_N nori alger och frys mat men inte

kulor eller flingor.

Jag kör inte med uvc och den har inga prickar det som oroar mej mest är att den simmar som bara den överallt är det som det skall då ?

Storleken på den är ca 14cm den min handlare sa är att det är bra att köpa en som inte är för liten för då är den känsligare.

Annars så stannar den till då och då och noppar på stenar och på bakrutan

och äter alger smiley1.gif

Låter det bra eller ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att din vitbröstade mår alldeles utmärkt.

Men köp ett Uvc snarast. Prickarna kan komma när som helst.

Och köp ett kraftigt Uvc. Många som misslyckas har alldeles för svaga Uvc. Men jag tycker att man kan fundera på varför en del fiskar är känsligare för prick än andra fiskar.

Jag tror att en del kan vara stressrelaterat. OCh varför blir dom stressade? Vattenvolymen jämfört med havet... Men en stor orsak tror jag är alla gifter som korallerna släpper ut.

Så jag tror att med ordentliga vattenbyten och filtrering med aktivt kol och ozon kan hålla pricken borta. Men med ett Uvc också så kommer du att ha en mycket fin men dock en fruktansvärt argsint fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa fiskar behöver ofta mycket större plats än vad vi kan ge dem, tyvärr, vilket resulterar i att de får utbrott av prick.

Jag tror att ett kar på mindre än 150cm långt är för litet för dessa tyvärr, vilket jag själv bittert fått erfara.

Kika på denna filmen jag tog på Maldiverna, precis i början så ser du ett stim med bl.a. vitbröstad kirurg som simmar runt, och det visar lite på hur mycket plats de har naturligt:

qsyyhhNFbaQ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Japonicus, som enligt reeflex ska vara samma svårighet som en vitbröstad, har också en xanthurum och flavescens som hade bebott mitt akvarium innan jag släppte i japonicusen.

Jag kör inte med UV-C, har aldrig gjort, och ändå äger jag ett 20W deltec, men det är oanvänt.

japonicusen var väldigt stressad till en början, flavescensen jagade honom mycket. men sen började den äta bra, och efter det har det inte varit några problem, den äter bra, och jag matar alla mina fiskar mycket. Jag tror mycket på att om fisken äter bra, och ingen annan fisk stressar den så, är det inga problem, antaget att dina vattenvärden är bra och akvariet är stabilt.

jag har hört flera misslyckas trots att de har UV-C.

sen också, så, tror jag att, om fisken är frisk och i gott skick från första början, så är chansen större att man lyckas. finns vissa handlare som säljer fina fiskar, och andra handlare som inte gör det.

Hur som, lite kuriosa så, i det akvariet som japonicusen gick, i butiken, fanns en putsarfisk också, när japonicusen var som mest stressad åkte jag iväg och köpte den fisken också. Han gillar verkligen att bli putsad. Tyvärr så putsar inte mina putsarräkor.

Och det låter som att du har hittat ett bra exemplar. Så jag är inte alls säker på att du behöver UV-C, men det kan vara skönt att ha ett redo ifall den får prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra tack det var det jag behövde läsa

Den äter bra och har inga prickar.

Men en sak undrar jag nu över har man bara uvc för prick sjukan

eller ?

om min inte har problem med prick skall jag ändå fixa en uvc ?

Tack ska ni ha

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte träffat en handlare som inte rekommenderar UVC när man pratar om acanthurusar, och främst de två vi har pratat om här. Men sedan så säljer de också fiskar till väldigt många personer, och de har inte tid att kolla genom just dina villkor för fiskens överlevnad.

Och vita prick är väl den främsta anledningen till att köra UVC.

Men sen så finns det en massa diskussioner om hurvida UVC kan hjälpa till att ta kål på alger och bakterier, främst störiga mikroalger, gröna alger eller cyanobakterier. Men, till det så, vad jag har läst så om man räknar på tillväxthastighet och sånt för algerna, storlek på uvc och flöde, så, för de uvc vi kör med gör det ingen skillnad.

Samtidigt som det tar kål på det dåliga så tar det kål på det goda också. Så jag vet inte. Men hur som helst, diskussionen finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...