Gå till innehåll

går det bra med bygg MH till karet?


Hultis

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

Det är olika drivdon till vanlig halogen och metallhalogen, så det går inte bara att skruva i en akvarie-MH även om det är rätt sockel. Tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då vet jag...

detva nämligen så att vi har typ MH lampor i taket till belysning på pappersbruket där jag jobbar och en dag så tittade jag upp i taket och funderade.... Det var dåsom idén kom å slog mig!! "tänk om man kunde använda såna till karet"

penga frågan hade inte varit några problem då isf om man kunde användadom smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

MH-lampor hittar man som arenabelysningar (x antal kW), skyltlampor (företagsskyltar), fasadbelysning, flaggstångsbelysning (marken och uppåt) osv. Men visst, de finns även som belysning i affärsmontrar/skyltfönster och i lite större lokaler. Titta tex på http://www.lampia.se/ -> Armaturer -> Mizar 150 för exempel på en armatur som säljs både olika utföranden antingen för 300W halogen eller 70/150W metallhalogen.

Jag har ingen aning om hur vanligt det är med halogen/MH som takbelysning. Du får väl klättra upp och kolla? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilka beteckningar ska man gå efter isf på lampan om den ska gå till akvariumet?

är det kelvin,watt? eller är det något annat speciellt som inte sitter på vanliga lampor el armaturer?

ja, lite energi snåla får dom gärna vara! har precis köpt hus med vattenburen el i smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Man kan ju försöka läsa på armaturen vad den är till för egentligen, nånting brukar det ju stå i den tekniska specen på dem.

Hittar man en modellangivelse på lampan kan man oftast surfa upp exakt vad den har för egenskaper (kelvin, sockel, drivdonskrav osv). Annars står ofta inte mer än watt-talet på den.

Förvänta dig inte att hitta en lampa som duger, det är armaturen du är ute efter. Det lär vara fel spektrum i en lampa på jobbet -> fult och algodling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...