Lasse Postat 11 augusti 2010 Postat 11 augusti 2010 HejJag har under flera år med förvåning läst om nystartade kar där man (med nyblandat RO-vatten) läser av höga nitratvärden redan efter några dagar. Biologiskt kan sådana avläsningar inte vara sanna eftersom nitrat är slutprodukten av nitrifikationen och den är inte igång fullt ut i ett nystartat akvarium efter 4-5 dagar. Förutsatt att man har använt ett nitratfritt vatten (RO-vatten är det) så måste sådana mätningar vara felaktiga. Nitrat finns inte heller som "läckande" näringsämnen från levande sten, grus eller något annat.Jag har ett flertal gånger hävdat att hobbytesterna för nitrat troligtvis bygger på nitritkänsliga metoder, dvs nitrit stör mätningarna. Flera proffesionella metoder och exempelvis MERCK:s stickor (som säljs av Tunze under eget namn) bygger på denna metodik.Metodiken går till så att man använder något ämne för att reducera nitrater till nitrit och sedan mäter man helt enkelt nitriten. Övriga störningar som jag fått fram med denna metodik att starka oxiderande ämnen (som ozon och väteperoxid) samt starkt reducerande ämnen (ex svavelväte) interfererar. Järnjoner måste vara borta annars fås ett för högt värde, klorid stör (ger för lågt värde) samt högt buffrade prov (eller extrema pH:n) stör ut testen. Min åsikt har alltid varit att ofta är en nitrattest mer skada än nytta i ett saltvattensakvarium. De flesta av testerna är inte lämpliga för saltvatten helt enkelt. Om dessutom tekniken innebär att Kadmium används för reduceringen så är vi miljömässigt på fel väg, Kadmium betraktas idag lika skadligt som kvicksilver i en vattenmiljö och alla företag har ett krav på sig att inte stoppa Kadmium i avloppsvattnet. Problemet med akvarietesterna är att ingen tillverkare (som jag sett) rapporterar vilken metodik som används, varnar inte för inteferenser över huvud taget eller ger några vägledningar. I vilken bransch för övrigt skulle ett sådant beteende från företag vara lika med självmord - dock inte i vår branch. Eftersom ingen produktbeskrivning finns på testerna går det helt enkelt inte att säga vilka produkter som lämpliga (om några).Nåväl - jag har inte gjort någon test själv tidigare för att se om nitrattester bygger på metodik som är nitritkänslig men jag har nyligen genom en kompis (som varit för lat att testa själv) fått tillgång till en vätska som innehåller nitrit (1% Na No2) så att jag kan förorena tester och mäta. Problemet med denna nitrittillsats var att den var inte kvantifierad så jag har mätt nitriten samtidigt som nitraten. Jag började med ett akvarium som varit igång i 4 år och som idag bara är en makroalgsodling och kunde därför förväntas hålla låga värden av nitrat. Jag tog nitrit och nitratprover på det vattnet.Enligt testen så var nitrit lika med 0 och nitrat kunde vara någonstans mellan 5 och 10 (bild 1 nedan).Sedan tog jag ut ca 2 dl akvarievatten i ett glas och satte till en droppe av min nitritförorening (av okänd styrka). Då jag fick ett kraftigt utslag så gjorde jag en test till - tog prov av halva styrkan (0,5 ml förorentat vatten och 0,5 ml akvarievatten). Bild 2 och 3. Första testen låg någonstans mellan 1 och 4 i nitrit och mellan 10 och 100 i nitrat. I andra testen (halva tillsatsen nitrit) så låg värdena runt 0,5-2 i nitrit och mellan 5 och 50 i nitrat.Nästa steg vara att ta ett prov från nytt saltvatten som stått i 2 dagar med en cirkpump. Bild 4. Den visar ungefär noll både för nitrit och nitrat.En halv droppe (blandat 50/50) förorening och bägge utslagen blev lika - mellan 05 och 2 i nitrit samt mellan 5 och 50 i nitrat. Bild 5.Nitrattesten består av två pulver och plötsligen fick jag för mig (konstigt nog) att det pulver som i nitrittesten är märkt NO2 är identiskt med det pulver som i nitrattesten är märkt NO3-2 och testade att bara hälla nitrattestens andra (NO3-2) pulver i ett prov gjort som ovan. Resultatet ses nedan. Bild 6.Av denna screningtest så kan jag bara dra den slutsatsen att denna test som jag användt är i högsta grad nitritkänslig och som bygger på en metod som går ut på att omvandla (reducera) nitrat till nitrit. En sådan metod jag känner till använder kadmium som reducerare.Den test jag användt är Saliferts profitest för nitrit och nitrat. Ingenstans i bruksanvisningarna står det nåt om inteferenser, metod eller om miljöskadliga ämnen används. Jag vet inte om metodiken bygger på kadmium men så länge som metodiken inte redovisas så kan jag inte utesluta att så är fallet. Jag är också övertygad om att ovanstående gäller de flesta akvarietester för nitrat men jag har inte provat några andra.MVH Lasse Citera
Claes_A Postat 11 augusti 2010 Postat 11 augusti 2010 Intressant trådstart! Jag har ju nyligen råkat ut för att mäta "nitrat" som försvann på några dagar i mitt nystartade akvarium. Som du påpekade i min tråd har jag troligen mätt små mängder nitrit som korrumperat mitt nitrattest (Tetra). Jag hittade också mängder av kommentarer från Randy Holmes-Farley på Reefcentrals forum som stödde dina tankar - små mängder nitrit kan kan utslag som stora mängder nitrat på vissa tester. Som vanligt är det oklart vilka tester som är drabbade.Jag har också förfärats över att kadmium möjligen används i testerna. Kadmium i jonform är riktigt läskigt och är lite av typen "ta i det så dör du" men även den metalliska formen ska inte spridas. T ex mitt nitrattest från Tetra innehåller ett metallpulver som man tillsätter med en skopa under mätningen - det vore illa om det rör sig om metalliskt kadmium. Skulle det ens vara förenligt med nationell och europeisk lagstiftning?Förresten, är salt av nitrit eller lösningar med nitrit stabila så att de inte oxideras till nitrat? Om de är stabila kan jag med lätthet göra några standardlösningar på jobbet som vi kan använda för att testa vilka nitrattest som faktiskt också mäter nitrit. Citera
Lasse Postat 11 augusti 2010 Författare Postat 11 augusti 2010 (ändrat) Salt av nitrit eller lösningar är stabila om det inte kan förekomma någon bakterietillväxt. Men om du jobbar där jag tror du jobbar - kan du inte analysera pulvret direkt? Du skall leta efter kadmium eller zink. Jag har fått fram att zink används i en del bioassay:s för att kontrollera om organismer omvandlat nitrat till nitrit. Då använder man en nitrittest och ger den inte utslag så lägger man i zinkpulver som reducerar nitraten och en rödfärgningen blir resultatet om det bildades nitrit. Om metoden går att använda kvantitativ vet jag dock inte. I mina gamla Hach-manualer så är det bara kadmium som används som reducerare. Jag vet att trycket varit starkt på att få fram kadmiumfria analysmetoder inom lab-världen - vet inte om det lyckats än och vet heller inte om akvarieindustrin ligger i framkant där.Det dåliga är dock att inget näms i manualer och annat. I Saliferts fall så är det ju bara att lägga till att testa för nitrit. Ta en test och använd bara reagent N03-2. Blir det det minsta rött så kan du absolut inte lita på testen. Är testerna kadmiumfria så är det ju bara för tillverkarna att skriva (som sker i alla andra brancher) - Cadmium free på paketet.Kan också tillägga att den extra nitrit testrutan som finns på MERCK:s stickor just är till för detta ändamål - inte för att mäta nitrit utan för att varna att nitrattesten inte är tillförlitlig. MERCK säger också själva att för övrigt är inte denna sticka användbar i saltvatten.MVH Lasse Ändrat 11 augusti 2010 av Lasse Citera
Claes_A Postat 11 augusti 2010 Postat 11 augusti 2010 Men om du jobbar där jag tror du jobbar - kan du inte analysera pulvret direkt? Du skall leta efter kadmium eller zink. Jag har fått fram att zink används i en del bioassay:s för att kontrollera om organismer omvandlat nitrat till nitrit. Då använder man en nitrittest och ger den inte utslag så lägger man i zinkpulver som reducerar nitraten och en rödfärgningen blir resultatet om det bildades nitrit. Om metoden går att använda kvantitativ vet jag dock inte. I mina gamla Hach-manualer så är det bara kadmium som används som reducerare. Jag vet att trycket varit starkt på att få fram kadmiumfria analysmetoder inom lab-världen - vet inte om det lyckats än och vet heller inte om akvarieindustrin ligger i framkant där.Det är lite dåligt med hard-core kemisk analysutrustning där jag jobbar.Jag använde resterna av min tyska för att googla lite på tyska akvarieforum angående nitrattester. Enligt flera välformulerade inlägg så är nitrattesterna byggda på reduktion av nitrat till nitrit med zinkpulver (såg även tennpulver nämnas) och en svag syra (t ex ättiksyra). Det verkar t ex stämma med hur Tetras nitrattest är uppbyggd - man tillsätter 7 droppar från flaska 1 (= svag syra) och en skopa metallpulver (=zink). Sedan skakar man provet och tillsätter reagensvätska som ger färgskalan gul-orange-rött vilket är exakt samma färgskala som i Tetras nitrittestet. Jag tror vi kan utgå från att kadmium inte finns i sådana här konsumentprodukter - i alla fall inte i europeiska eller amerikanska test - vi har ju stenhård kemikalielagstiftning numera.Med denna metodik så ska nitrit störa nitrattesterna. Men jag förstår inte varför nitrit skulle störa testerna oproportionerligt mycket som anges emellanåt. Betyder det att nitratreduktionen är ofullständig så att man bara mäter en liten del av den totala nitraten i form av reduktionsprodukten nitrit?Men visst är det skit att kit-tillverkarna inte anger en referens för metoden de använder. Men så är det ju i akvariebranschen - hemliga lösningar och pulver med fantasifulla namn... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.