Gå till innehåll

Tips på sjöstjärnor till ett 170 liters hörn akvarium !


mr_lundkvist

Rekommenderade inlägg

Vill gärna ha några sandvändande sjöstjärnor som håller sanden fin.. men vad ska man välja?? har lusläst varenda tråd så gott jag kan men kan inte komma fram till något, vore mkt snällt om någon kunnig kunde hjälpa mig ! Jag har ett 170 liters hörnakvarium.. sandtäcke på ca 1-3 cm tjockt och ca 90x25cm.

Tack på förhand //Mvh Göran !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandlevande sjöstjärnor har inte den högsta överlevnads-statistiken o luta sig emot tyvärr.

Du ska absolut inte ha mer än en i ditt kar, de kommer dö rätt fort är min gissning. Har du dessutom inte småkryp i sanden, utan kör med rätt ny vanlig korallsand så finns det inte så mycket av näring i sanden för sjöstjärnorna att äta av. Den som vanligtvis säljs som sandvändande sjöstjärna är denna:

http://se.reeflex.net/tiere/720_Archaster_angulatus.htm

Bättre då att du köper Nassarius-snäckor om du vill ha djur som bökar runt i sanden. Eller ser till o gå till botten med orsaken till att du får alger i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft rätt bra framgång med en blå Linckia, men jag gjorde ett litet misstag genom att köpa Harlekin-räkor som tog död på den. Rent generellt för sjöstjärnor är att de ofta har alger på sin matlista, den typ som växer tunt på stenar och inredning. Det finns andra sjöstjärnor som äter rester av fiskmat tex som klarar sig bättre.

Ormsjöstjärnor är en typ, röda, bruna och beiga är de som anses vara minsta angelägna om att ge sig på annat i karet. Den gröna varianten ska du undvika!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...