Gå till innehåll

Ostadigt underlag...


Andy

Rekommenderade inlägg

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie.

Någon som har samma dilemma??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att du lägger ett vatten pass på över delen av karet när det är tomt o sedan jämför när det är fullt. Alt 2 om du har en ställning som går att mäta på kan du göra samma sak, nästan bättre tror jag för uppe på karet kan ju siliconen göra att det ger sig lite när du fyller i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rookie: Du menar väl 3mm??

Andy: Om jag var du så skulle jag bära av golvet med en tjock skiva under ställningen, låter faktiskt som om du har en burk som är något tung för ditt bjälklag. Om du inte kan få benen på ställningen att stå direkt på regarna i golvet så måste du bära av mellan dom. Nu kanske din ställnng står mellan o inte på reglarna och det kan vara anedningen till att det svajar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har frigolit under tanken, alltså mellan bänken och akvariet.

Mätte lutningen innan jag fyllde i vatten och den är densamma som nu när det är fyllt, dvs det skiljer max 5mm från innerkan till ytterkant.

Bjälklaget både lutar och sviktar, därav att vattenytan rör sig.

Vad jag ville veta är om det kan vara någon fara för akvariets hållbarhet

Visst skulle man kunna lägga en skiva under hela möbeln för att fördela vikten mer över golvet, men o andra sidan så ligger där ju redan skivor på bjälkarna. Golvet sviktar vid vanlig belastning också, så det är inte mer nu än innan. Men man blir lite nervig ju..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma problem (lägenhet från 50 talet i malmö=byggt med lera

och karlson klister), mitt golv lutar, jag löste det genom att "bygga

till" möblen sframsida med en 7 mm planka och det fungerar utmärkt, nu

är åtmistone akvariumet rak, resten av lägenhet är fortfarande sned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...