aquaboy Postat 20 augusti 2010 Postat 20 augusti 2010 Hej,Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet?Tack på förhand! Citera
NiXoN Postat 20 augusti 2010 Postat 20 augusti 2010 Vill dom sälja "inkört" vatten så byt butik;)Du skall nog vänta lite med att ens börja prata om fisk o läsa på lite att börjas med om du inte gjort de.Läs och förstå "saltvattenskemi för dummies" att börjas med (finns under artiklar).Sen kan du läsa igenom några nybörjartrådar, tipps är att kolla i slutet och se om resultatet blev bra(då kan det finnas en hel del bra info i tråden). Jag menar inte at vara en KillJoy men det blir bara dyrt och tråkigt om du drar igång utan att förstå grunderna i hobbyn.Välkommen till SVG!//NiXoN Citera
aquaboy Postat 21 augusti 2010 Författare Postat 21 augusti 2010 Hej NiXoN,Tack för ditt svar och råd! Jag har nu hämtat akvariet men har bestämt att vänta med allt annat. Jag har spenderat dagen med att läsa några artiklar som har varit väldigt upplysande. Jag kommer säkert tillbaka med frågor inom kort. Hälsningar,Aquaboy Citera
alexochingencarina Postat 22 augusti 2010 Postat 22 augusti 2010 Finns en zoobutik som säljer billiga rsm med rekomendationen att köpa deras vatten ofta starta igång med fisk, koraller och lägre djur inom ett par veckor. Köp ditt akvarium där, för dom har riktigt bra priser men kör nytt fräscht vatten och låt det ta sin tid. Det tar ca fyra veckor att starta upp. Välkommen och lycka till.Mvh Alex Citera
Laggeman Postat 22 augusti 2010 Postat 22 augusti 2010 Du har ett helt RSM-forum här på guiden där du kan gå igenom och kika på hur andra gjort, vilka problem som uppkommit och hur dessa har blivit åtgärdade. Det kan löna sig väldigt mycket att bara läsa och kolla på bilder, man lär sig en hel del därigenom.Lycka till, du har valt ett väldigt bra kar att starta upp med! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.