Gå till innehåll

Nybörjare


aquaboy

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med ;)

Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill dom sälja "inkört" vatten så byt butik;)

Du skall nog vänta lite med att ens börja prata om fisk o läsa på lite att börjas med om du inte gjort de.

Läs och förstå "saltvattenskemi för dummies" att börjas med (finns under artiklar).

Sen kan du läsa igenom några nybörjartrådar, tipps är att kolla i slutet och se om resultatet blev bra(då kan det finnas en hel del bra info i tråden).

Jag menar inte at vara en KillJoy men det blir bara dyrt och tråkigt om du drar igång utan att förstå grunderna i hobbyn.

Välkommen till SVG!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NiXoN,

Tack för ditt svar och råd!

Jag har nu hämtat akvariet men har bestämt att vänta med allt annat. Jag har spenderat dagen med att läsa några artiklar som har varit väldigt upplysande.

Jag kommer säkert tillbaka med frågor inom kort.

Hälsningar,

Aquaboy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en zoobutik som säljer billiga rsm med rekomendationen att köpa deras vatten ofta starta igång med fisk, koraller och lägre djur inom ett par veckor. Köp ditt akvarium där, för dom har riktigt bra priser men kör nytt fräscht vatten och låt det ta sin tid. Det tar ca fyra veckor att starta upp. Välkommen och lycka till.

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...