Gå till innehåll

Tillsatser akvarium?


Reefen

Rekommenderade inlägg

Hej Funderar på att köpa o tillsätta något ur Korallen-Zucht sortiment för att få lite bättre fart på koraller o annat o då undrar jag vad till här på forumet tillsätter i era kar?

Jag kör inget Zeovit eller dyl men detta är väl prylar man kan köra ändå? Typ Coral Vitalizer, Sponge Power, Stylo Pocci glow, Amino Acid. Vad rekommenderas ?

Iofs kör jag Balling idag med extra tillsats utan FM ULTRA Trace B x3 kan vi kalla det (3 olika) Behövs det mer egentligen är detta tillräckligt ? Det finns ju en djungel av preparat.

Help please..

Kan tillägga att det finns både LPS o SPS i karet o man vill ju det ska frodas =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag är ingen expert men kör zeovit sedan en tid tillbaka.

Mycket av KZ:s sortiment är spårämnen mm som man tillsätter i zeovitmetoden. Man ska helst då inte tillsätta spårämnen via balling.

Eftersom du redan tillsätter spårämnen via ballingen så fokusera på det som rör sig kring mat i KZ:s sortiment. I övrigt så kan man tillsätta lite extra spårämnen om man ser att olika SPS-färger inte är tip-top. Det finns olika magiska droppar för olika färger...

Jag rekommenderar att ladda ner zeovitguiden och läsa lite om vad de olika preparaten har för inverkan. Observera att om du doserar så det som är angivet är MAX-dosen. Börja istället försiktigt och se utvecklingen.

- CV kan du köra med om korallerna inte har mycket zoxantheller (alger) i sig, dvs om de inte är bruna. Är de bruna gör det knappast någon större märkbar nytta. Korallen får då sin mat via sina symbiosalger. Det som CV ger är ökad tillväxt.

- SP är bra för mycket. Stressade och skadade koraller återhämtar sig snabbare och får "bättre immunförsvar". Det är fin mat till svampar och musslor.

- SPG drar ner mängden zoxantheller i bl.a. stylopora och poccilopora. Det är de röda/rosa som får bättre lyster.

- AA är aminosyror som ökar "aptiten" hos korallerna och de växer och tar åt sig näring bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tackar. Låter som att man kunde satsa på lite AA och lite SP då kanske.

Jag kör ju inte ZEOLIT men kanske i framtiden. Har du något bra foder du kan rekommendera till mjukkoraller då ?

Preis Coral Energizer tror jag det heter. Riccordeamat men jä**ar vad mjukisarna växer. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...