Gå till innehåll

200L Nybörjare, kan jag mjukstarta?


abrakadabrafem

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa! :)

Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång.

Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare.

Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten.

Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand?

Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat?

Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ minst 20 kilo levandesten?

Ändrat av abrakadabrafem
Felstavning :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man köra som i ditt första förslag, men nackdelen blir att du kan få en ny "uppstart" varje gång du tillsätter ny sten, nitrit spikar mm...

Mitt tips är att spara pengar till du kan köpa all sten på en gång, det är det bästa och smidigaste. Lägg i stenen innan du lägger i sanden, annars finns risken att grävande djur underminerar och du får ett ras som resultat.

Ljuset kan du vänta med ett tag, fisk och mindre krävande koraller klarar sig med mindre ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då får jag ta mig en ordentlig funderare!

Jag har en hel del sten hemma av den här storten:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=6342&cat=59&page=2

Funderar på om den skulle fungera att ha i akvariet eller om det finns metaller i den. Vet att man inte bör ha lavasten i men den här stenen kan omöjligt lösas upp speciellt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från Da Trucka så tror jag att du kan göra som du säger i inlägg 1. Om du gör så kan det vara bra om du har något innerfilter som du använt till ditt sötvatten. Sätt i det under uppstarten så får du din nitrifikation där. När uppstarten är klar kan du sedan ganska lugnt fylla på med levande sten utan riskera några ammoniak toppar. Sedan när du har så mycket LS att den kan sköta nitrifikationen så kan du ta bort filtret om du vill.

Du bör däremot göra såsom Marko säger att bygga från glasbotten så dina startstenar får bli rejäla och eventuellt lägger du lite "död" sten i botten under sanden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv gjort som Lasse beskriver och jag har inte haft några som helst med problem. Se till att sköta vattenbytena ordentligt bara så tror jag det kommer gå hur bra som helst. Lycka till och välkommen i saltvatten världen! (själv gammal nybörjare ; )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...