Gå till innehåll

Skydda nya koraller mot ljuset?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Det är dags för lite korallintroduktioner och det blir SPS den här gången. I samband med det har jag börjat fundera på hur jag ska introducera dem i akvariet - bör jag skydda dem mot ljuset de första veckorna?

Jag måste erkänna att jag i historien inte har gjort detta utan helt enkelt satt korallerna på den plats där jag velat ha dem och det har mestadels gått bra med LPSer och mjukisar.

Men litteraturen betonar ofta att man ska skydda nya exemplar mot alltför kraftigt ljus till en början och successivt trappa upp ljusstyrkan - t ex genom avskärmning med många lager plastfilm som stegvid avlägsnas.

Så hur gör ni med nya fraggar och koraller? Vänjer ni dem gradvis vid starkare ljus och i så fall hur? Spelar det någon roll varifrån ni har införskaffat dem - t ex akvarieaffär eller fragg från annan akvarist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer SPS fraggar från ett etablerat kar med god belysning behövs ingen tillvänjning då de redan är vana.

Är de urblekta efter långa transporter och/eller har stått i sämre förutsättningar än dina en längre tid så var försiktig vid tillvänjning till ditt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...