Gå till innehåll

Ledsen montipora


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har haft en röd rörväxande montipora ett tag nu. Den har växt jättebra och hela tiden varit knallröd.

Nu är den ledsen dock, inga polyper ute och har en ljusrosa färg, nästan vit. Bilden ljuger lite.. den har liiiiite mer rosa i sig.

Mina värden är bra. Har haf tlite lågt kh (5.5), men detta är uppbuffrat nu, och jag har väldigt svårt att det skulle ha med det att göra.

Det har flyttat in en dvärgkejsare i karet som är och noppar på polyper lite överallt. Är det denna som är boven och kan orsaka detta beteende hos korallen?

Vill inte göra mig av med fisken i onödan, så jag undrar om det kan finnas andra anledningar till att montiporan surar?

Det sticker även ut en liten pip ur korallen, som man kan se nere till höger på bilden. Ur denna kommet ett långt, vad som ser ut som ett hårstrå. Detta lossnar ibland och då kommer det ett nytt. Kanske kan ge nån ledtråd.

Mina flakväxande verkar må prima, de sitter på en lägre nivå i karet.

post-5201-14468920227674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pipen är en sorts snäcka, minns inte vad dom heter men det är en filtrerare som fångar mat med hjälp av en tunn tråd som de skickar ut i vattnet. Det är alltså en snäcka som inte kan röra på sig utan sitter fastväxt.

Problemen med montiporan har jag dock inte så bra koll på men jag tycker definitivt att du borde försöka få till vattenvärdena (framförallt KH) på en stabil och bra nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är uppe på 11 nu, trordock det är dvärgkejsaren som stör mina koraller. Trots att jag mtar rejält den på och noppar på de polyper överalllt. Nästa projekt blir att försöka fånga den lillva boven.

Håven har legat i karet hela dagen med mat i hopp om att de ska börja digga den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...