Gå till innehåll

Vilken slang på osmos ?.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Vilken av slangarna kommer det renade samt "slasktvattnet ur?.

jag har alltid använt vattnet som kommer ur den svarta slangen, men det är så att mina alger aldrig vill försvinna så ja börjar tro att jag tar från fel slang.

Det är inte jag som kopplat in slangarna så det är därför jag frågar.

Ifall det är nått ni undrar över så hojta gärna till. Förstår inte mycket av kopplingarna på denna osmos.

post-5227-14468920232157_thumb.jpg

post-5227-14468920232401_thumb.jpg

Ändrat av Nordin
Glömde bilderna :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

där är två slangar ut.. den som det droppar minst ur är det rena osmosvattnet..

mvh manne

Jo så långt har jag förstått, men det är ju som så att jag har ett vrede/kran där jag kan ställa in flödet, när den är helt stängd så kommer det mycke ur den svarta slangen men lite ur den vita. När den är öppen så kommer det lite ur den svarta men mycke ur den vita

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du 2 vita hinkar så kan du prova fylla upp dom med var sin slang, är vattnet som mitt så kommer du att se vilken som är "renad".

Eller så tar du o mäter Kh på vattnet;)

//NiXoN

Jo jag försökte med den där titt-tekniken men jag såg ingen skillnad.

inom vilken range ska det dåliga vattnet ligga på då ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått det rätt så ska ventilen vara stängd. den öppnas för att spola ur filtret. Den svarta är det vattnet du ska ha i akvariet och det ska rinna sakta. Den vita ska vara slaskvattnet.

Det är så jag uppfattat det oxå, men eftersom algerna aldrig vill ge sig så börjar man ju fundera

Kh på det renade vattnet skall vara lågt, dvs det skall slå om direkt du testar, kran/slaskvattnet bör ha ett högre kh.

//NiXoN

Okej, ska pröva å se vad som händer :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skum design på den enheten. Man kör de båda osmos membranen efter varandra. Slaskvattnet från den första går som matning på den andra, och så styr man motståndet med en kran på det andra. Jag skulle tro att om man stänger kranen där för mycket får man till effekt att man pressar skit genom membranen. Eventuellt med följd att man sabbar dem. Med andra ord, jag är inte så säker på att det är bra att köra med kranen i det läget där det kommer mer vatten ur den svarta än ur den vita. Fast iom att man kopplat dem i serie vågar jag inte svära på det i heller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj fin mojäng.Lust att låna ut den sen när jag skall starta mitt lite större kar då min bara ger 130 liter dygnet.

Dvs om pappa låter dig låna ut den :)

Haha ;) självklart, fast de e ju de sundsvalls vattne e ju inge bra inte !:P. ne inte ska de va nå problem :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor ju i Timrå nu hehe.Sundsvall körde jag kranvatten men dom gräver osv ute på gatan så vattnet är lite brunt ibland men dom sa att det inte var nå fel på vattnet men även om man kan dricka det vet man ju inte hur bra det blir till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor ju i Timrå nu hehe.Sundsvall körde jag kranvatten men dom gräver osv ute på gatan så vattnet är lite brunt ibland men dom sa att det inte var nå fel på vattnet men även om man kan dricka det vet man ju inte hur bra det blir till karet.

Ne precis, ne men osmosen kan du låna, den e ju god för 600l/dyng säkert beroende på hur mycke man skruvar på vredet men iallafall :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...