Gå till innehåll

Prodibio


Nordin

Rekommenderade inlägg

Hittar inte så mycke information om detta fastän det verkar vara hyffsat bra, blir kanske lite dyrt att köra med det i längden ?.

Läst på lite utländska forum om Prodbio men vill gärna ha mer erfarenheter utav detta så ni får gladeligen dela med er.

Hur länge räcker en sats med 30st ampuller så det bör vara 6 av varje, ampullerna är följande.

Biodigest

Bioptim

Reefboster

Iodi+

Stronti+

// Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för erfarenheter med detta Manne

MVH Lasse

kör så i min kub , har gjort så i åtminstone 24 veckor nu, med salifert's nitrat och fosfat tester så visar dom båda noll , sen om det är ampullernas verk , kan jag inte svara på.

utöver ampullerna så är det balling classic o vattenbyte samt foder i olika varianter som kommer i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick dessa ampuller i ett paket som skickades fel till mig.Läste lite på förpackningen innan jag skicka dom till rätt ägare och blev lite nyfiken själv.Tappa dock intresset efter flytten men blev intreserad nu när jag såg tråden.

Är ampullerna av glas eller så det såg ut som det.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biodigest

Bioptim

är där 6 ampuller av varje av dessa två med i ditt Ev kitt så räcker dom 12 veckor, då du kör bioptim ena veckan och biodigest veckan efter, o sen bioptim igen veckan efter, så rullar det på så.

mvh manne

Okej, använder man inte alls de andra ampullerna ?, eller är det mer oregelbundet ?

kör så i min kub , har gjort så i åtminstone 24 veckor nu, med salifert's nitrat och fosfat tester så visar dom båda noll , sen om det är ampullernas verk , kan jag inte svara på.

utöver ampullerna så är det balling classic o vattenbyte samt foder i olika varianter som kommer i karet.

mvh manne

Känns skönt å läsa att det KAN dra ner på fosfatet, då mitt ligger lite i överkant för tillfället.

Jag fick dessa ampuller i ett paket som skickades fel till mig.Läste lite på förpackningen innan jag skicka dom till rätt ägare och blev lite nyfiken själv.Tappa dock intresset efter flytten men blev intreserad nu när jag såg tråden.

Är ampullerna av glas eller så det såg ut som det.

MVH.Ted

Dom ser ut å va i glas, du kan ju sno nån ampull av mig om du ha vägarna förbi, har inte hunnit få dom än, la e en beställning idag :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biodigest och Bioptim är till för att dra ner fosfat och nitrat, precis som vodka, biopellets osv osv osv osv. Den ena ampullen är bakterier och den andra är någon form av bakteriemat (kolkälla?).

Resterande ampuller är väl t.ex aminosyror, jod mm mm. Står på dem vad de innehåller.

Är du bara ute efter att sänka fosfat å nitrat köper du kanske hellre paket som endast innehåller de 2 första ampullerna. Vill du däremot köra hela baletten kör du ett kombipack.

Vi körde förut AquaConnects variant av probidio. Endast bakterier och bakteriemat. Nu var det ett tag sedan, men i vårat dåvarande 420L så hade vi en omätbar fosfatnivå och ett nitrat på <1. Vi körde i en ampull av varje sort varannan helg. Enkelt och relativt billigt då det kostade 375kr/paket och vi köpte ett paket av varje med 30 ampuller i varje paket. Totalt blev det 750kr/år vilket ju blir ungefär jämförbart med biopellets i motsvarande akvarievolym.

Du skall ju dock ha ordentligt med LS eller någon form av biofilter i burken då bakterierna behöver nånstans att leva (för de lever väl inte fria i vattnet!?). Vi hade ca 80-90kg LS och 2st biofilter med matrixstenar i (porösa stenar med extremt mycket yta för bakterier att växa på). Tveksam till om det skulle funka lika effektivt i ett kar med betydligt mycket mindre LS...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ända som kan hända är väl att nitrat och fosfat sakta ökar. Det kommer ju troligen gå ganska sakta. Det är ju inte som Zeovit, där man dagligen tillsätter preparat, utan det handlar ju om att sakta med jämna mellanrum tillsätta ny bakterieflora och lite kolkälla. Bakterierna är ju inte döda/slut efter 2v, utan de kan kanske behöva lite tillökning och lite föda imellanåt. Tror nog mycket av bakterierna finns kvar långt efter man slutat...åtminstonde borde de ta tid på sig innan de är lika "få" som innan man började. De lever ju trots allt i stenen och sanden och där har de det nog rätt bra ganska länge. Anledningen till varför man skall tillsätta regelbundet är väl för att de skall må så bra som möjligt hela tiden utan att effekten av dem skall avta....eller nått i den stilen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah okej kan ju va bra å ha dom andra oxå tänkte jag. Blev det någon märkbar skillnad när du använde Biodigest och Bioptim ?

så länge jag mäter noll fosfat o noll nitrat.. så kör jag vidare.. synbart har jag inte direkt sett något.. men jag har gott om LPSer i det karet så jag matar väldigt mycket bitvis med artemia o mysis osv.. så det kommer i en hel del foder som belastar systemet.. och ändå behålls färgerna på korallerna.. så jag klagar inte.! :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju jäkligt bra!. själv så ligger jag förmodligen lite högt i fosfat och nitrat nu, mina sps'er e bruna och tråkiga, beror förmodligen på min Antired som jag kört med nu i 2 dagar, blir förhoppningsvis sista dagen idag :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Började att köra med dessa, såg förbättringar på fosfat, nitrit och nitrat, men fick bättre resultat med vodkametoden så jag kör på det för tillfället :).

Tjenare Daniel !

som du vet så kör jag också vodkametoden men mina värden på fosfat och nitrat har sakta börjat stiga igen efter några månader på omätbara värden med saliferts tester .

kör du ren vodka eller någon häxbryggd ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Daniel !

som du vet så kör jag också vodkametoden men mina värden på fosfat och nitrat har sakta börjat stiga igen efter några månader på omätbara värden med saliferts tester .

kör du ren vodka eller någon häxbryggd ?

Tjabba Micke.

Ne ja kör häxbrygd, Vodka,Socker,Ättika. Kommer inte ihåg exakt recept men vet att det var Viking som skrev receptet.

Var något i stil med 4dl Vodka, 1dl Ättika, kommer inte ihåg sockermängden var någon tesked 3-5st nånting liknande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjabba Micke.

Ne ja kör häxbrygd, Vodka,Socker,Ättika. Kommer inte ihåg exakt recept men vet att det var Viking som skrev receptet.

Var något i stil med 4dl Vodka, 1dl Ättika, kommer inte ihåg sockermängden var någon tesked 3-5st nånting liknande :)

oki en sista fråga i ämnet =) är det vanlig ättika eller ättiksprit ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...