Gå till innehåll

Storlek på avrinning


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att ta tag i saker och ting, så det blir en rejäl omstart av karet.

Det levande jag behåller kommer få bo i en annan bytta medan huvudkaret blir borrat och en rejäl sump byggs.

Karet står som rumsavdelare, och möbeln är byggd för att passa överrinningsbox, så det blir borrning i gaveln med en liten "hylla" för avrinning.

Returpumpen är en Aquabee UP2000/1, vilken enligt pumpdiagram borde leverera 1300 liter på den höjden, och räknat med förluster för rör, böjar mm, och en näve salt, så säg 1000 liter i timmen.

Stora frågan är:

Vilka dimensioner ska jag ha på rören?

Första tankarna gick runt 2x32 mm, en durso som huvudnedlopp och hävert som säkerhet.

Hur stort avstånd behöver man ha mellan borrningarna?

Risken finns att jag uppgraderar returen i en senare framtid, kommer 16 mm att "räcka" för, låt säg 2500 liter i timmen, eller kommer det i så fall att bromsa upp flödet för mycket?

Iofs så kommer returen gå över kanten på karet, så det blir ju enkelt att byta så sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna länk bör hjälpa dig på vägen

http://www.reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

Finns även andra trevliga beräkningar man kan göra nere till vänster av sidan .

OBS! Använd "Return" på tangentbord istället för "submit" efter inmatning av värdet på länken.

Vet ej varför det krävs att man gör så men annars fungerar det icke.

Ändrat av POPOV
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klicka på submitt istället för att trycka enter, det fungerar bättre för mig...

B!

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 264

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 0.67 inches

Recommended minimum linear overflow size = 4 inches

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Check. Jag fick alltså ingen respons från sidan oavsett vilken metod, behöver säkert uppdatera nånting.

Men minst 17 mm för ca 1000 liter i timmen, ergo borde 32 mm duga utmärkt.

Och 10 cm överrinningskam blir det utan tvekan, då jag troligen har antingen 30 (en hel kam), eller 50 (hela karets bredd), vilket i sin tur beror på hur brett jag måste ha mellan borrningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Var det en fråga? Jag har haft bottenborrade hål så nära varandra det är praktiskt för att kunna spänna genomföringen. Kanske 5cm från hålens kanter? Från hål till närmsta kant på bottenglaset är det knappt 2cm... Det har klarat sig i alla fall i tio år, så det verkar ju duga. Jag hade inte valt att borra så själv, men nu är baljan begagnad så den fick vara som den kom, så att säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, det var en fråga.

Blev precis rådd att vänta lite med det där, då det är ett ramkar det gäller, och sådana sägs kunna bli lite mer riskabla med täta borrningar pga det tunnare glaset.

Fan vet om det faktiskt är så, men det känns lite mer frestande att laga överrinningsboxen än att ena kortsidan går sönder...

Vi får se hur det blir helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är det lite ändrad frågeställning, men jag kan lika gärna återanvända tråden:

Jag har bokat ett beg kar, som redan är borrat med 16 och 20 eller 25 mm (är alltså inte helt säker på vilken av borrningarna det var i det större hålet, får dubbelkolla).

Om jag då har det större som durso, och 16 mm som backup, borde det fortfarande klara mina ca 1200 l/h i retur, eller är det bättre att borra upp det större till 32mm?

Det känns som en hel del arbete att slipa upp hålet lite extra och skaffa ny genomföring, tänkte jag... och jag är av naturen lat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...