milk Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Jag funderar på att köpa ett tillskott i form av en till mandarin. Jag har nu en fläckig sådan och försöker nu ta reda på om de är en hane eller hona. har hanarna den där långa spetsiga utdragna fenan på den första ryggfenan? eller hur ser man skillnad på könen? vill ju inte köpa fel :-) Citera
knabbuziak Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Det tror jag ska stå skrivet i en tidigare tråd, men jag vill minnas att det är som du säger. Enligt uppgift ska dock fall ha förekommit där hanar blivit stympade på detta utskott för att kunna säljas dyrare som honor då dessa är mer ovanliga. Någon annan får gärna bekräfta uppgifterna! Citera
milk Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Okej, ja jag har försökt leta fakta över internet men inte riktigt fått någon bra uppfattning av vad som riktigt gäller. får hålla utkik efter någon utan en förlängdfena då eftersom den jag har nu har det, vore det så att det råkar bli två hanar får väl den nya hitta ett nytt hem. men honor är alltså mer ovanliga i handeln? Citera
Andreas N Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Det sägs så iaf. men det beror nog på var man letar. Får du två hanar så kan jag nog lova att du rätt så snart bara har en mandarin. Citera
milk Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Ja och det är ju det som känns lite tråkigt, men får helt enkelt göra mitt bästa för att hitta en hona, de flesta butiker brukar ju ha dem inne :-) Citera
DaTrucka Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Japp, hannen har längre främre spröt på ryggfenan. Citera
milk Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Längre, men honan har ett också? Citera
PeterGG Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Nej, hon ska inte ha något spröt, utan en slät fena, Fast, har också läst att de ibland klipper fenan på hanarna för att sälja dem som honor. vet inte hur vanligt det är i sverige att sådana exemplar säljs Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.