Gå till innehåll

Desig av Akvariemöbel med inbyggd sump


Guest HK_Akvarie

Rekommenderade inlägg

Guest HK_Akvarie

har inte så mycket att göra så jag ska ta o lära mig lite Cad. Tänkte då att det skulla vara kul att designa en akvariemöbel med inbyggd sump.

kommer att rita det L:200 H:55 D:75 där huvudakvariet e150cm långt o sumpen 50cm dvs.jag kommer att dela akvarietmed en ruta med ytavrinning i. sumpen kommer då att varatäckt meden låda med lucka upptill.

det hela kommer att bli ett kar som man placerar i mitten av ett rum med sump delen mot väggen o kommer på så vis att se ut som en hylla som det kommer ut ett akvarium ut ur. fördelen e ju att man kan kolla på akvariet från 2 håll + att det delar in rummet i 2 delar o man fårpå så vis ett helt nytt rum.Tror detta kan bli ett snyggt bygge om man skulle kunna få råd i framtiden.

nu e den stora frågan hur stora ytavrinningshål borde det vara eller kvittar det? ska det vara kam eller enkla hål ?

kommer att ha en lutande ramp under ytavrinningenför att förhindra det porlande ljudet, kan det funka? sen så vet jag inte riktigt hur jag ska designa sumpen för övrigt, dvs. hur mycket av utrymmet som ska användas till refugum o hur mycket jag kan avvara till bubbelfälla. skulle vara kul med tips o idér. kom med det mesta ni kan komma på så att jag har lite olika alternativ.

har bestämt mig för att köra med dsb i huvudkaret (tror att det kan vara snyggast så) vill ha lite lagun stuk på karet så kommer måtten att räcka? (10cm dsb i botten 40cm simhöjd + 5cm i toppen för kanter o rördragning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

hmm inte många svar här inte.. men har iallafall lekt lite med ett enkelt 3d prog nu o har fått fram nått som börjar likna ett akvarie iallafall.. kommer att lägga upp en bild ellertvå imorron när jag har komprimerat ner dom lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest imported_admin

Varning Gonzo!!

Inget som är olagligt eller annat som innefattar detta får användas på sidan. Så serienummer eller annat för att låsa upp program skall hållas utanför detta forum och sida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

wieee.. kommer nog att kunna fixa till en ganska så snygg 3d modell snart. kommer kanske in på en CAD kurs som jag kan gå fast jag stämplar, iofs bara en 10 lektioners kurs men jag kommer att få lära mig grunderna i SolidWorks iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

jo man tackar.. tror inte att det e olagligt att tipsa folk om sånt.. men man vet ju aldrig.. har iofs inte haft några problem med programmet nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

lite update.. har fixat så att armaturlådan e en 3d låda o inte bara ett skal. har lagt till gångjärn och frostade glasrutor, ska ta o jobba lite på själva ljus armaturen eller sumpen nu.

4F7BD_Glasakvarie_senaste2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...