Gå till innehåll

HJÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!!!!!


hbmannen

Rekommenderade inlägg

brunalgerna håller på att övervinna mitt kar... karet har vart igång i enånhalv månad. så i förrgår exploderade karet fullkomligt med brunalger. va fasen hände. ska de va så????

har kollat dom flesta värdena å dom verkar OK. skummarn puffar spybrunt skumm som bara den..

de e en 80tals sander skummare. typ 180 cm hög å ska klara mitt kar på 500L utan nått som helst problem.. så vad göra.. ja slog av belysningen iaf läst att de ska hjälpa. e de bara det som hjälper???

/ Latrin akvariet smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte haft sjöborrar,men du kan väl suga upp skiten........
´

jo iof.. men nu har ja fått nått annat beskymmer.. ja satt i ROWA phos. å mycke riktigt så har ja inget phospate längre, men däremot så sjönk mitt CA markant. å ja kan inte få upp de mer än 300.. nån som har nått bra tips?? ja kör kalkwasser mix. å provat att tillsätta 1.5 liter igårkväll. men lik f*rb*nnat så e CA:t på 300... ?????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen erfarenhet av instant oceans tester,men jag tror att merparten här på forumet använder saliferts tester,har du inga stenkoraller är det inte så viktigt med ca ännu,hur är kh:Värdet förresten?är det högt brukar det vara svårt att höja ca!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen erfarenhet av instant oceans tester,men jag tror att merparten här på forumet använder saliferts tester,har du inga stenkoraller är det inte så viktigt med ca ännu,hur är kh:Värdet förresten?är det högt brukar det vara svårt att höja ca!

LÅG FÖR 1 TIMME SEN PÅ .. 9 mg

MEN ALKALINITY LIGGER PÅ 5 mg får inte upp det heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höj Ca med Kalciumklorid. Med för mycket kalkvatten får du upp pH men inte Ca- värdet. Det finns ett jämviktsförhållande mellan max pH, KH och Ca- värdet. Går man över värdet för jämvikten faller kalk ut. I en kalkreaktor tillsätter man syra (Koldioxid blir kolsyra i lösning) pH sjunker och kalcium löser sig från stenen. Ca- värdet ökar. Anledningen att man använder koldioxid är att överskott kan luftas ut via skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höj Ca med Kalciumklorid. Med för mycket kalkvatten får du upp pH men inte Ca- värdet. Det finns ett jämviktsförhållande mellan max pH, KH och Ca- värdet. Går man över värdet för jämvikten faller kalk ut. I en kalkreaktor tillsätter man syra (Koldioxid blir kolsyra i lösning) pH sjunker och kalcium löser sig från stenen. Ca- värdet ökar. Anledningen att man använder koldioxid är att överskott kan luftas ut via skummaren.

idag e KH värdet 14 och alkalinity e uppe på 5,5.... CA stablit kvar på 300.

ska prova me kalciumklorid idag.. hur ska det doseras mg/L ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

400 liter vatten höj 100 mg/liter ger 40g Ca. Ren vattenfri Kalciumklorid innehåller 36% kalcium. Du skulle alltså behöva 110gram. Jag skulle lösa detta i en liter kalltvatten och skaka om till detär fullständigt löst. Det blir varmare när det löser sig, det är därför du bör skaka om. Sedan skulle jag sakta droppa i en dL åt gången vid en pump morgon och kväll tills jag är nöjd med värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...