Gå till innehåll

Nöt för elsnille


Diskusfreak

Rekommenderade inlägg

Då jag matar mina fiskar vill jag stänga av pumparna i 10 min. Kan man bygga en "timer" som bryter elen i för att sedan aktivera den igen?

Det bästa vore i form av en makapär med en knapp som stänger elen och aktiverar en klocka som sätter på den igen efter x minuter.

Då jag själv är ELlitterat löser jag inte detta, men kanske ni gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Tunze Stream Kit finns det inbyggt. Bara att trycka på en knapp så stängs pumpen av i cirka 10 minuter.

Jag har dock aldrig riktigt förstått varför man ska stänga av pumparna för att mata... jag gör tvärtom. Jag matar där det är som mest ström för att maten ska spridas i hela akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med en massa olika lösningar :-)smiley32.gif

Petrol: din variant är verkligen ypperlig, får kolla upp vad en sådan går på.

Metdrue: Foodtimers? har jag faktiskt inte sett, vet du nåt märke som har det tro? Vore intressant att kolla upp. vanlig timer har som sagt sina nackdelar.

Dykaren: Jo jag vet att vissa pumpar redan har en sådan lösning inbyggt, ypperligt om man skall köpa nya pumpar. Ang att stänga av pumpen elller ej beror lite på vilken slags fisk, hur mycket maten löser upp sig och div antar jag. Men i mitt fall tycker jag att maten löser upp sig för mycket om den skall driva genom hela karet. Dessutom är mitt kar rätt stort så ibland hittar inte fisken maten.

Vitamin: Ypperlig lösning, jag håller med om dock lite problem med den. Sätter jag den före timern så kommer timern stängas av och bli felinställd. Sätter jag den efter timern funkar det helt ok, men det är inte så att jag kan slänga i lite käk till fiskarna och gå till jobbet för så är det släckt i karet hela dagen. Men acceptabel lösning helt klart.

Klubbsson: Rätta mig om jag har fel, men har inte denna samma funktion som en vanlig timer.

Så nu blir det till att kolla upp aqua medics lösning, men är det verkligen så svårt att bygga en själv? Va sjutton det enda som behövs är en vanlig timer först sedan en timer med 10 minutsintervall. Hmmm troligtsvis är det mycket svårare än vad jag trorsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

..fast den där länken går bara till framsidan. aquaristic.net kör med frames så man måste plocka ut länken till själva produkten. Irriterande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

(Aquaristic är inte helt uppenbart alltid, tex finns ju vissa produkter bara på de tyska sidorna och hittas därmed inte med engelska sökord. Det är även ganska svårt när de envisas med att stava vissa engelska ord fel...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Dåså, den här alltså. Återstår att se vad Diskusfreak har för någon budget. smiley1.gif

Hmm... Övrig fundering, är de billiga reläer som sitter i en vanlig timer (med mekanisk tidsinställning) något som går att använda för egna styrprojekt? Får ta och slakta en och kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin: Ypperlig lösning, jag håller med om dock lite problem med den. Sätter jag den före timern så kommer timern stängas av och bli felinställd. Sätter jag den efter timern funkar det helt ok, men det är inte så att jag kan slänga i lite käk till fiskarna och gå till jobbet för så är det släckt i karet hela dagen. Men acceptabel lösning helt klart.

Kul att du tyckte om min lösning. Men jag måste säga att jag är mer imponerad av Vitamins lösning. Så enkel..

Du ska endast sätta brytaren till pumpen ej ljuset.. Vanlig timer till ljuset och brytaren till pumpen. Ej på samma utag. Brilliant. Det är oftast de enkla lösningarna som är svårast att komma på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...