Gå till innehåll

Inreda 3 m akvarium


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att bestämma plats för dom 3 hålen till ytavrinning och retur.

Då måste man ju först veta hur inredningen ska se ut så.

Vill ha en öppen "planlösning" så till vänster kommer bli en stor revpelare ca 50x50x50 cm med centrum ca 1m från vänster.

Till höger har jag tänkt lägga ytavrinningen i bakkant ca 80 cm från högerkanten.

Den ska täckas av ett "rev" som börjar 20 cm från främre rutan i centrum av karet växer bakåt och uppåt.

Vill gärna bilder/länkar/synpunkter då karet ska tillverkas i början av nästa vecka.

Måtten är L=3000mm H=700mm D=900 mm och blir synligt från 3 håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3meter akvarium behöver en bra ytavrinning eller bra flöde så skiten åker ner till ytavrinningen har sett många akvarium med "skit" samlingar på ytan å inge kul att se. du kanske kan ha den åtminstonde 50cm lång och kanter som är vinklade 45-60 grader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps lägg på din aquascape med ca 20-30 cm korallbeklädnad så du får en känsla för hur öppet det kommer att bli när det har växt till sig! (ut från stenen åt alla håll)

Stenen som du planerar med nu fyller kanske upp för mycket för att bli en öppen planlösning, förutsatt att du vill ha mycket koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ju upp till ytan för att täcka ytavrinningen. Sänker kanske resten av scapen lite men vill ju få det att följa så man får det så kallade "gyllene snittet".

Lättare när man har karet på plats och kan prova.

Det enda som behöver bestämmas nu är ju hålen för ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska fälla in det 15 cm i den tilläggsisolerade väggen.Vill inte att det ska sticka ut 90 cm. Känns lite för klumpigt då. Jag kan kanske skära ur en en 20 cm i plankväggen och dra rören där. Hur mycket bygger tankgenomföring och böj i 32 mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla om dom kan vattenskära en skåra på 50x1cm 4 cm från ovankant i högra hörnet på långsidan.

Där bakom kan man bygga en 45mm djup box som går 8 cm längre ut än akvariet.

Där skulle man ju kunna sätta 2 st 32 mm genomföringar och gömma i väggen som är 15 cm djup.

En till hävert med 95% flöde och en med dom sista 5%.

Returen skulle man kunna sätta i motsvarande kortsidas överkant i bakkant.

Hoppas nån mer än jag förstår. Och att akvariet skulle hålla för det.

Då skulle man ju kunna bygga en aquascape som inte är högre än 40 cm med mycket simyta och plats för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...