Norberg Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Jag tänkte lägga in två bilder på mitt akvarium som visar hur det har förändrats över tid med alger! I detta fall Bryopsis, så det är inte vanliga grönalger i detta fall!Många verkar krokna lite när de här algerna tar över, och tro mig det var jag när att göra också! Men här är två bilder, en från i våras och en från förra veckan! På den första har Bryopsisen totalt övertag och på den andra har den bara fäste uppe i vänstra hörnet på bräddöverlopps plasten!På först bilden har akvariet varit igång (efter flytt till nytt rum) i ca4-5 månader, så stenen var nyskrubbad då jag la i den! Men som mest var det 2-3 gånger så mycket Bryopsis i akvariet jämfört med den här bilden!Den andra bilden är tagen ca 8 månader efter den första!Så jag vill uppmuntra alla som brottas med alger att inte ge upp! Och en närbild på hur tätt Bryopsisen växte! Citera
Niclas Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Trevligt! Jag har också haft rediga bryopsisproblem, jag fick bukt med dom efter att ha plockat ur all sten 3ggr o skrubbat med stålborste samt ordnat med ett refugium som jag kör ett par olika sorter caluerpa i. Citera
Norberg Postat 14 december 2004 Författare Postat 14 december 2004 Jodu min sten har också varit 3 gånger ur karet för skrubbning! Mycket ryggvärk har bryopsisen orsakat!Den bästa hjälpen jag hade var/är 3 st tuxido sjöborrar och byta 10 % vatten i veckan! Sen började de faktiskt att avta i samma veva somjag hängde dit en extra 250w lampa! Citera
Klubbsson Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Nicklas kör du fortfarande med Carpula? skulle inte du lägga av med det? Min byopsis började växa på min carpula så jag slängde hela rasket för en dryg månad sen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.