Gå till innehåll

Kamp mot Bryopsis ger resultat!


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte lägga in två bilder på mitt akvarium som visar hur det har förändrats över tid med alger! I detta fall Bryopsis, så det är inte vanliga grönalger i detta fall!

Många verkar krokna lite när de här algerna tar över, och tro mig det var jag när att göra också! Men här är två bilder, en från i våras och en från förra veckan! På den första har Bryopsisen totalt övertag och på den andra har den bara fäste uppe i vänstra hörnet på bräddöverlopps plasten!

På först bilden har akvariet varit igång (efter flytt till nytt rum) i ca4-5 månader, så stenen var nyskrubbad då jag la i den! Men som mest var det 2-3 gånger så mycket Bryopsis i akvariet jämfört med den här bilden!Den andra bilden är tagen ca 8 månader efter den första!

Så jag vill uppmuntra alla som brottas med alger att inte ge upp!

alghelvetet4xq.jpg

akvarietframifrnjpg4hw.jpg

Och en närbild på hur tätt Bryopsisen växte!

nrbildbryopsis3mg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodu min sten har också varit 3 gånger ur karet för skrubbning! Mycket ryggvärk har bryopsisen orsakat!smiley37.gif

Den bästa hjälpen jag hade var/är 3 st tuxido sjöborrar och byta 10 % vatten i veckan! Sen började de faktiskt att avta i samma veva somjag hängde dit en extra 250w lampa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...