Gå till innehåll

nybörjar anemon.


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Med lite sunt förnuft kommer man långt, jag har 4 BTA's och allihop har flyttat sig när jag precis fått hem dem.

I mitt fall har det varit lättare att lyfta ner de känsliga korallerna på sanden och sätta tillbaks dem när anemonen är hemmastadd.

Jag "punktmatar" dvs stänger av pumpar och skummare så vattnet står stilla och släpper ner mysis och annat blandat foder tex korallfoder, ultraclam, artemia osv. över anemonerna och LPS:erna som kan äta sådant. Fiskarna stjäl en bit på vägen men allt äter. Lever det så skall det äta är min devis och hittills har allt gått bra.

Ja, anemoner är känsliga och nej kanske inte för nybörjare, men alla är nybörjare och det jag gjorde, och också rekommenderar är att googla lite, läs allt du kan hitta. Ibland blir man förfasad av det man läser men ofta finns det bra saker att ta till sig.

Du kan också när du kommer så långt be handlaren mata anemonen i butiken så du ser att den äter.

Lycka till det kommer gå bra skall du se.

PS anemoner, iaf mina BTA's vill ha bra ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en riktig j-a klåpare på salt men min BTA lever än! :) Den var bland det första jag petade ner i karet så just detta exemplaret verkar väldigt tålig,och mitt ocellaris-par har verkat trivas i den. Men när jag satte ner en gul Haddoni-carpet xl flyttade clownerna in i den direkt.

post-2253-14468921977969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...