Gå till innehåll

DIY Rampbygge till 420l


Plantan

Rekommenderade inlägg

Jag har påbörjat ett rampbygge till mitt 420l. Måtten på rampen blir 150x50x20cm och

tanken är att den ska ha 6x54w t5 med måsvinge reflektorer. Jag har inte köpt någon

armatur eller reflektorer än, så tar tacksamt emot förslag.

Material:

4st furuskiva 150x20cm (18mm), Biltema

1st furuskiva 150x30cm (18mm), Biltema

4st Gångjärn 38x22mm, Biltema

(lim, skruv, spackel, färg)

Belysning:

3st Glomat 2x54W T5 armatur

4st Bresslein T5 reflektor 54W (8cm)

2st Reflektorer 54w (7cm)

Innermåttet (yta till förfogande för belysningen) är 146,4 x 46,4

Reflektorer: 8+8+8+8+7+7=46cm dvs. hela djupet på rampen utnyttjas av reflektorer

Frågor:

1. Kommer jag kunna hålla sps koraller med 6x54w till 420l (0.77W/l)? Kommer som sagt

använda mig av rediga reflektorer som täcker hela djupet och får inte plats med fler

lysrör med denna konfiguration. Kommer ha en "luftig" inredning med LS-pelare.

2. Förslag på bättre belysningsalternativ? Armaturalternativ?

3. Lysrörsförslag? Jag har tänkt mig 50/50 blåa och vita lysrör bestående av 3st Fauna Marin,

AS blue, 54 W(22.000k) samt 3st Fauna Marin, AS Special, 54 W (15.000k)

post-5030-14468920405662_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du kommer definitivt kunna hålla spser under den belysningen.

Du kanske inte får optimal tillväxt om dom står på bottnen, men det kommer du kanske å andra sidan inte att ha?

Jag har 4x54 med likadana reflektorer över mitt 300liters, och har rätt så bra tillväxt på acroporor ca 20 cm under ytan.

(watt per liter är ett komplett meningslöst mått, bättre tänka på vars i karet du sätter dina koraller, i höjdled alltså).

Alternativ på "bättre" ljusförslag är om du får in 80W rör däri, så utnyttjar du ju hela längden.

Lysrörskombinationen låter bra, jag har motsvarande fördelning med Giesemann.

Eventuellt om du vill byta ut något av de vita rören mot något som lyfter fram röda toner, Reef Purple eller vad de kan tänkas heta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört en väldigt lika lösning och det fungerade utmärkt i mitt tycke. Vet inget om hur tillväxt brukar vara för SPS, men hade två olika Acroporor som växte från fragg med ett par små grenar till något i fotbolls storlek på ca 14 månader och det var i alla fall jag nöjd med :)

Din rör idé låter bra, jag använde 2st Deltec Actinic Plus, 2 st Deltec Aquablue Plus D&D och 2 st Aqua Medic Reef White 15000K vilket gav ett ljus jag trivdes med.

Nu vet jag inte exakt hur du tänker göra , men min ramp var heltäckande och slöt ganska tätt mot akvariet, så jag hade öppningar i ena kortsidan för utgående luft och två 120mm fläktar i andra änden som blåste in luft. Dessa kunna jag ställa in farten på så jag hade gode möjligheter att hålla nere temperaturen även när det blev varmare tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köra 50/50, dom vita rören är såpas dominanta att dom slår ut de blåa rätt enkelt(jag har 1 vitt på 6 rör och det blir inte tokblåt).

Ett tipps är att smyga in ett rent Actinic rör med dom blåa, ger enorm effekt på kvällen med blå+actinic på vissa koraller. Det finns dock komborör och dom jag provat har inte varit nåt vidare.

Mitt tipps för rampen är at du lägger in lite ventilation om du skall ha den som ett lock, förslagsvis 2x120mm fläktar på lågvarv. Det kyler karet och förbättrar prestandat/livslängden på rören.

Sen håller jag med Trollsvans om att de vore fint med 80w rör, dom är per watt billigare att byta och med mer effekt. Det som blir tråkigt är dock att man får ett mer begränsat urval på rör, alla tillverkare har inte 80w rör.

//NiXoN

Edit; får komma ihåg att posta svaren;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Har jobbat och inte hunnit med mer än att grundmålat konstruktionen.

Tyvärr får jag inte in 80w rör. har som sagt bara 146,4 cm att gå på.

Angående fläktar, funderade på att ha 2st i toppen, en på vardera sida.

Ska man ha en som suger in luft och en som suger ut?

Antar att man kan parallellkoppla 2st 12cm datafläktar på en

standardtransformator som är reglerbar typ 4-12.

Ställer man hastigheten på fläktarna genom att ändra volt-antalet?

Tips på vart jag kan köpa Actinic rör samt vilket rör?

Så 3 blå, 2 vita, 1 Actinic verkar vara en bra kombination.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med 2 fläktar som blåser in luft från sidan och ventiler uppe på rampen.

Du kan köra fläktarna på samma transformator och styra hastigheten med att öka/sänka antalet volt.

Jag gillar ATI´s rör men det funkar nog bra med dom flesta rena actinic rören, comborören däremot är jag inte speciellt förtjust i tycker dom har lite dålig effekt.

När det kommer till kombinationer av rör så är det lite smaksak i slutändan, men jag tror inte du är helt fel ute.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... Du ska inte offra två av rören (2x54w) och ersätta med en rad om 24 st Cree LED-dioder (cirka 75w)? Förvisso en högre startkostnad men det har två stora fördelar:

1. Väljer du färgen Royal Blue (450 nm topp) på LEDarna så får du ett fantastiskt trevligt blåljus och ersätter mer än lätt två stycken blå T5-rör. LEDarna har dessutom en livslängd som säkert är längre än rampens.

2. Väljer du kallvita LEDar så får du ett levande ljus som rör sig med vattenytan och skapar lite skugga och kontrast i det platta T5-ljuset.

3. LEDarna kan styras med sin drivers så ljuset kan tonas upp eller ner morgon och kväll.

Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NiXoN: Då jag vill ha orörda sidor på rampen så blir det nog 2 insug med 12 cm datorfläkt i vardera ände av bakstycket och 2 ventiler upptill ist. Har hittat snygga båtventilgaller i rostfritt på biltema.

Claes_A: Du som verkar vara haj på Cree LED-dioder. Vad skulle du uppskatta kostnaden till för att ersätta 2x54w t5 med en komplett konfiguration av 24 st Cree LED-dioder?

Har målat 2 gånger men blir minst 2 lager till. Ska fixa någon bra lösning på gångjärn som inte syns eller åtminstonde inte är iögonfallande. Ventileringen ska sågas ur samt kabelgenomföring. Testade att lyfta på rampen på karet och måtten stämmer på mm.

post-5030-1446892046411_thumb.jpg

post-5030-1446892046422_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.rapidled.com/servlet/the-23/24-Premium-LED-Do-dsh-It-dsh-Yourself/Detail

+ Tull och frakt, 20 dollar till och du får dom vita XP-G dioderna som skall vara betydligt vassare än XR-E.(Minnet säger 30%+ men det känns som lite väl)

Sen behöver du någon form av kylfläns/kylning för att det skall fungera...

Hittar du nåt billigare så hör gärna av dig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ovanstående inlägg - RapidLED är enkelt och komplett och bra pris. Vad gäller kylflänsen så tror jag en enkel lösning är en sån där fyrkantsprofil i aluminium man bygger ställningar med (måste väl finnas på typ Bauhaus/Hornback för rimliga pengar?). Bara att limma Cree-dioderna på i en lång rad och kyla det hela med en liten tyst datorfläkt som blåser luft genom profilen från ena änden till den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...