Gå till innehåll

SunSun 300L


jejjua

Rekommenderade inlägg

En liten 'heads up'

Frökenfisken är liten och söt men blir grå och ganska tråkig när den blir äldre, våran fröken betedde sig bra i början men efter ett par månader så blev den aggresivare mot andra fiskar och började äta mjuk koraller. Men karet ser kanonfint ut, berätta gärna lite mer om vad ni använder för teknik till karet å hur mycke sten som används :).

Välkommen till Forumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det ser kanon ut:smiley20:

Har också dåliga erfarenheter utav den treprickiga frökenfisken, skulle faktiskt rekomendera dig att fånga upp den, jag köpte två små söta ex men dem blev väldigt snabbt stora och inte alls söta och snälla längre, jagade allt och alla, tom min imperator som var större än dem, så dem fick flytta tillbaka till fiskäffären:)

Just nu väntar vi på reservdelar till armaturen så att v kan skaffa lite roliga lätta koraller :)

ok, är det några särskilda koraller som ni planerar att skaffa er när ljuset fungerar som det ska?

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten 'heads up'

Frökenfisken är liten och söt men blir grå och ganska tråkig när den blir äldre, våran fröken betedde sig bra i början men efter ett par månader så blev den aggresivare mot andra fiskar och började äta mjuk koraller. Men karet ser kanonfint ut, berätta gärna lite mer om vad ni använder för teknik till karet å hur mycke sten som används :).

Välkommen till Forumet

Skummaren vi använder är en JAD DG-1520. Den avger en del micrububblor som jag inte är riktigt nöjd med men den gör sitt jobb och det är ju huvudsaken. :)

Sen har vi 2 stycken cirkulationspumpar på 4000l/h och dessa är från SunSun. Sen har vi också ett innerfilter från Haqos, ett mycket bra kompliment till skummaren.

Vi har 30 kilo odlad levande sten i karet och som först nu har börjat leva på riktigt då vi skaffade en MH-Armatur ifrån Gisemann. 1X250w + 2X24 T5.

Vi använder vanligt kranvatten i karet och det fungerar hur bra som helst. Innan vi startade upp akvariet så läste man vad andra hade gjort och man blev galen av att läsa om hur svårt det är men det är verkligen inte så svårt som alla tror. Nu har vi visserligen inte något avancerat kar men det är ju alltid en start. Man vill verkligen skaffa allt på en gång men det går inte då det är alldeles för dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det ser kanon ut:smiley20:

Har också dåliga erfarenheter utav den treprickiga frökenfisken, skulle faktiskt rekomendera dig att fånga upp den, jag köpte två små söta ex men dem blev väldigt snabbt stora och inte alls söta och snälla längre, jagade allt och alla, tom min imperator som var större än dem, så dem fick flytta tillbaka till fiskäffären:)

ok, är det några särskilda koraller som ni planerar att skaffa er när ljuset fungerar som det ska?

mvh/Thomas

Vi är riktigt dåliga på vad som finns för koraller och anemoner och fiskar för den delen. Vi köper allt via en grossist så det är svårt att se vad man får. Det enda vi gör är att tala om vad vi vill ha och sedan hoppas på det bästa. Killen som vi köper av har många års erfarenhet så man får förlita sig på att han vet vad han håller på med! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...