Gå till innehåll

OK guide för uppstart? Teknik vs Arbetsinsats


Jonasaik

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Har efter några års frånvaro bytt lägenhet och blivit sugen på en liten bit korallrev hemma i vardagsrummet igen. Jag funderar på ett nano kring 80 liter med begränsat med liv.

Jag hittade den här guiden i länken nedan som var både "billig" och relativt enkel och tänkte fråga:

1. Är det någon av er som följt den eller en liknande?

2. Tycker ni att det verkar en lagom kompromiss att enbart använda osmosvatten i karet, men samtidigt hålla tekniken på låg nivå och istället för skummare arbeta med frekventa vattenbyten?

Guiden:

http://www.myfishtank.net/forum/nano-saltwater-discussion/34054-nano-reef-step-step-guide.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst den guiden du länkat till, men visst kan du köra med enbart vattenbyten som enda "teknik" i karet. Jag rekommenderar dock en automatisk påfyllning för avdunstat vatten, det gör ditt jobb ännu lättare.

Byt en 25-liters dunk varannan vecka så kommer du nog ha hur bra vatten som helst till dina koraller och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan hitta mina synpunkter i de trådar jag skrivit om mitt Molly, mitt clownhotell och mitt RSM. Jag bara ögnade igenom hans råd och det mesta kan jag skriva under på. Dock delar jag inte hans åsikt om att inte ha ett biologiskt filter i systemet. Min åsikt är att det är otroligt viktigt med det i ett skummarlöst system. Den sk "nitrat" fabriken är en stor myt eftersom att producera nitrat är just dess funktion. Har du inte ett biologiskt filter för nitrifikation så kommer nitrifikationen (och nitratproduktionen) ske i det dåliga nitrifikationsfilter som brukar kallas "levand sten".

Jag har inget läst om hans start men om du läser mina trådar och artiklar så ser du att jag förespråkar en snabb start med främsta mål att få igång nitrifikationen så fort som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse,

Har läst dina inlägg ganska regelbundet, och jag beundras din noggrannhet, jag har inget emot en långsam uppstart och det du tycker man bör lägga till är alltså någon form av kammare med bollar eller makaroner och hög fart på vattnet?

Osmosvatten känns som ett enkelt sätt att slippa vissa algproblem?

Har ni någon åsikt om vilka hotell som har bäst belysning från början? skulle gäran vilja kunna köra några hårda koraller ex-vis.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownhotellet med 2 gånger 18 watt räcker till en del inte för krävande hårdkoraller men det som verkar vara belysningmässigt bäst är aquael:s reefmax (ca 100 liter) (T5 HO tre gånger 24 watt). En trend med belysningen som började utseendemässigt men som jag tror är minst lika viktigt för de biologiska (läs fotosyntesen) faktorerna är användandet av blålyse. Det finns idag rent blåa rör men även rör som för ögat ser vitt ut men som innehåller en stor portion i det blåa området - exempelvis Arcadias Marine Hybrid.

Det finns en lång motivering varför jag tycker att bra biologiska filter är ett måste när man kör utan skummare eller aktiv luftning men det handlar i slutänden om att få bort risken för farliga nivåer av ammoniak så fort som möjligt.

Vet inte riktigt vad för vatten du har i Danderyd (mer än att det är blått -skrattar hysteriskt) men kör du med osmos så har du en bra garant för att du slipper för stora risker. Men även här så medför täta vattenbyten att man minskar risken för ackumulation av farliga ämnen om man använder kranvatten. Skaffar man osmos för att slippa byta vatten för ofta - då är man ute i tassemarkerna enligt mig i alla fall. Viktig är också att RO inte tar alla kloraminer. Har man problem med det så behöver man lite C-vitamin, vattenberedningsprep eller aktivt kol.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bor jag inte i Danderyd längre utan i Vasastan, sthlm. Ska uppdatera profilen :)

Jag är sugen på bubbel-korall, men det verkar som att de kan vara rätt aggressiva mot andra koraller, är ett 80 liters för litet för att kunna ha en sådan och flera andra?

Verkar inte som att ljuset är största problemet för den iaf?

Men huvudfrågan kvarstår, verkar guiden vettig och är det ansvarstagande att försöka med osmos, biologiskt filter, uppstartspreparat och de viktigaste testerna, men försöka undvika att pilla med kemin i övrigt och mata reserverat i ett system som är litet men lågt belastat?

TACK för alla synpunkter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men huvudfrågan kvarstår, verkar guiden vettig och är det ansvarstagande att försöka med osmos, biologiskt filter, uppstartspreparat och de viktigaste testerna, men försöka undvika att pilla med kemin i övrigt och mata reserverat i ett system som är litet men lågt belastat?

Ja

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...