Galdrin Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Jag har en massa akryl & pvc som jag tänkte försöka göra något med i väntan på att jag kan starta upp ett kar och tänkte att media behållare känns lagom enkelt att starta med. Första tanken som slår mig är diametern på akrylröret, vad är att föredra? Smalare rör för snabbare genomströmningshastighet eller tjockare rör för att vattnet skall befinna sig längre i kammaren med mediat? Är det kanske olika beroende på media? Tänker främst på kol, fosfatremover, biopellets. Citera
Keevenru Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Skal i gang med det samme så følger med på denne tråden Lykke til! Citera
Laggeman Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Du anpassar flödet och därmed pumpen efter mediat. Aktivt kol ser jag ingen mening med att ha så högt flöde så et rör på sig som pellets eller fosfatmedia. Citera
Galdrin Postat 28 september 2010 Författare Postat 28 september 2010 Tackar. Har inventerat mitt föråd precis och tror jag vet hur jag skall göra. Eftersom jag kommer att ha ett väldigt litet kar under överskådlig tid framöver så funderar jag på att få ihop något av ett akryl rör med innerdiameter på 50 mm. Låter kanske litet men planen var att ha 3 rör på ca 35 cm bredvid varandra seriekopplade som kan hängas på kanten av karet. Borde ge ca 4 dl media per rör. Funkar det inte rent praktiskt så får jag plocka fram något av mina grövre rör och kanske göra ett av 80 eller 105 mm med flera kammare, men det är plan B eftersom jag helst har små pumpar i det lilla karet men ändå vill uppnå hyffsad genomströmningshastighet. Vad tänkte du bygga av? Citera
Galdrin Postat 28 september 2010 Författare Postat 28 september 2010 Tack för input Laggeman. Är det til och med olämpligt att ha hög hastighet på vattnet genom kolet? Tänker mest på min tänkta seriekoppling. Citera
Nordin Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 På aktivt kol behöver man inte ha nån super cirkulation genom som jag förstått det iallafall, jag har mitt kol i ett innerfilter på 550l/h och det fungerar bra för mig, tar bara 1 timma efter jag satt i kol så är vattnet krispigt klart igen . Citera
Laggeman Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Hade det varit jag så hade jag valt en lägre genomströmningshastighet så att så mycket av vattnet som går igenom filtret blir "behandlat" per runda. Iofs så kanske det är bättre om även kolet snurrar runt lite, så att det inte blir några döda fläckar i filtret där vattnet står still, och på så sätt får maximal utnyttjande av mediat. Jag har inte testat kol i mer än en filtersocka så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, det får andra säga till om. Citera
Galdrin Postat 28 september 2010 Författare Postat 28 september 2010 Får nog fundera på min lösning mer innan jag börjar såg och borra. Har material men dålig fantasi. 1 pump för det media som krävs är en lockande men kanske inte genomförbar tanke. Citera
Sune Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Du får väl snurra över och ta en pilsner om inspirationen tryter.. Som "grande finale" i mina byggen blev en STOR kalkreaktor, kanske får bli en kalkvattenreaktor till vintern.// Danne Citera
Galdrin Postat 28 september 2010 Författare Postat 28 september 2010 Byggd på den grova stumpen akryl från mig? reaktorvolym 10 liter då eller? Citera
Laggeman Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Du får väl snurra över och ta en pilsner om inspirationen tryter.. Som "grande finale" i mina byggen blev en STOR kalkreaktor, kanske får bli en kalkvattenreaktor till vintern.// DanneSer fram emot en ny tråd med många bilder Daniel. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.