Gå till innehåll

Doserade Calcium-pulver, kH stack iväg, varför?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Bytte precis Calcium preparat.

Köpte GroTech's Calcium Pro Instant, trodde det var fast calcium clorid.

Men, när jag doserade preparatet (för att höja Ca 40ppm (något ut av chock-höja), så, då började vattnet "koka", allting blev mjölkigt, fiskarna blev lite trötta,

Dagen efter mätte jag Ca, det hade höjts förväntade 40ppm, men kH't hade höjts ifrån 7 till 20dkH (saliferts test, approximativt, det är bara kalibrerat til 12 eller 16 eller något)

Jag hade doserat lite buffer för att höja kH ifrån 7 till 9.

Men jag fattar inte vad som hände, det verkar precis som calcium preparatet lyckats dra upp kH också.

Och vilken gas utvecklades när jag kokade med calcium preparatet?

. Under tiden steg också salthalten ifrån 1.026 till 1.027

Är det någon som vill hjälpa mig förstå kemin?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo förresten, det enda jag sett på korallerna är att en montipora är lite trött, medans alla de andra montipororna och acroporerna xäver så det knakar. har en cm tillväxt kant på vissa.

Och dessutom tittade jag med kalibrervätska på kH provet. Det visade 8.0 när kalibrervätskan skulle ha 8.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du förefaller inte vara ensam om detta problem. Är det inte exakt samma sak vi ser i granntråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35972

Det börjar mer och mer verka som om Grotech Calcium Pro Instant inte alls är ren kalciumklorid utan snarare en torr blandning av kalciumklorid och natriumvätekarbonat. Det skulle förklara varför KH skjuter i höjden när man tillsätter det. Det skulle även förklara fällningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir mer och mer förundrad över detta Grotech-preparat. I den andra tråden testar ju svedalaciklid om pulvret höjer Kh när han tillsätter det till en spann akvaroevatten. Och det gör det inte. Jag får inte ihop det alls - hur kan två personer som använder samma sorts preparat båda få problem med för högt KH om preparatet inte höjer KH. Och hur förklara dessa fällningar om det inte är bikarbonater i preparatet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag blir också fundersam. Läste genom tråden precis.

Jag har ju också gjort lite som svedala, att jag skulle chockhöja Ca,

Blir heller inte klok på kemin i det som hänt, för vattnet kokade verkligen, dvs, jag hade gasutveckling i sumpen. Det måste varit antingen CO2 eller O2, hehe. Med lite otur H2..

Köpte Saliferts Coral Calcium, där vet jag vad jag får iaf, och tar sakta ned kH't..

länge leve montiporor, för de äter verkligen Calicum och karbonater just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag funderade på var, om, man kunde orsaka någon kemisk reaktion, ifall man doserade alldeles för koncentrerad calcium klorid på ett område, så att det antingen spjälkade vatten till väte joner och hydroxidjoner, eller om det kunde frigöra koldioxid, eller syrgas i vattnet. För någon gas utvecklades, fast jag vet inte om lösningen av Calcium clorid kan frigöra värme, exoterm reaktion, så att det faktiskt kokade. Ingen aning. Har någon koll?

Låg för övrigt på Mg 1500, kh 7, och Ca 350 innan dosering.

Gjorde ett vattenbyte idag, har doserat calcium klorid som en galning, försöker höja Ca över 420.

KH är idag nere under 15.2,

pH var idag på 8.3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter salthalt med en optisk refraktometer från D&D aq. solutions.

Ca testet är från Salifert, och jag brukar ligga mellan 380 och 420.

Tidigare höll jag uppe Ca och kH med BioCalcium, men fick stöddosera lite buffer i top-off vattnet.

De sista två veckorna har jag rest mycket, så jag gissar att jag sänkt Ca under denna tiden. och doserat för mycket buffer genom top-offen. Sist jag doserade BioC och mäte calcium nådde jag bara 380, dvs att jag låg i underkant av vad jag ville ha.

Så därför tror jag att Ca blev för lågt.

I akvariet har jag många snabbväxande sps-er. 4 stora hysterixer, 2 flackväxande montiporor, och 5 digitator. 1 stor porites/stylopora. Så jag är inte jättechockad att Ca sticker snabbt,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på Grotechs hemsida. De skriver att produkten fungerar "utan att förskjuta jonjämvikten". Det utesluter ren kalciumklorid eftersom det skulle öka kloridinnehållet i vattnet och därmed förskjuta jonjämvikten. Troligen är det således en "balanserad" produkt med en blandning av kalciumklorid och natriumvätekarbonat/natriumkarbonat. Det skulle också förklara varför produkten ska doseras där det är strömt och varför ni ser fällningar, bubbel (koldioxid från karbonaterna) och ett höjt KH.

Ibland önskar jag att akvarieaffärerna sålde rena kemikalier under deras rätta namn så vi hade en jäkla aning vad vi häller i våra akvarier. Då skulle vi slippa konstiga effekter och gissningslekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en intressant tanke. Jag tolkade det som att det inte innehöll karbonat pga detta.. för karbonat har en pH påverkan, så jag trodde de svammlade om detta.

Finns juh flera jonbalanser i detta vattnet. Till min kännedom vet jag inte vilken man brukar prata om när man refererar till "jon-balansen"

När jag återfått stabilitet i mitt akvarium och är redo för ett nytt försök ska jag dosera motsvarande en ökning av 20ppm Ca, och kolla om kH ändras också då. Tyckte att det var detta Dan gjorde, och han inte såg något på kH.

ska också dosera långsammare, så man inte bunkar ihop det. Av någon anledning tror jag att jag var för brutal, och att detta var en faktor.

experiment med 400L vatten och allt levande. .. hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Uppdaterar,

Jag slutade köra med detta preparat och fortsatte köra med Bio Calcium. Mina kirurger blev väldigt stressade av detta preparat. Det verkade precis som att det löste sig långsammare än bio calcium.

Det höjer kh, så det innehåller karbonater.

Kan nog inte rekommendera det till någon, min erfarenhet är negativ.

Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast jag vet inte om lösningen av Calcium clorid kan frigöra värme
Jag såg den här tråden först nu :) Kan svara på den frågan - ja det gör det i kontakt med vatten. Om du köper svindyra antihalkprepparat som garanterar att de verkar hur kallt det än är så är det kalciumklorid. I kontakt med ise och snö (vatten) så utvecklar den värme som smälter bort isen. Har användt detta många gånger (alltså ren kalciumklorid vilket är rätt så billigt om det inte står akvarieprepparat eller halkbekämpning på det :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska också tillägga följande;

Jag har kört på med Grotechs Magnesium instant pro eller pro instant, och inte märkt något dåligt med detta. Jag har också kört på med Carbonate pro från samma serie, och inte märkt något negativt.

Problemet för min del, kan ha varit att jag doserade för mycket för snabbt. Men i jämförelse med vad biocalcium klarar, så doserade jag inte alls mycket. Bio Calcium verkar klart överlägset

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

hej

jag har precis fått liknande mystiskt problem

hade 8 i kh och doserade grotechs calcium pro och magnesium pro under några dagar (med någon timmes mellanrum). Det ökade KH, som tur är bara till 9.5-10 men jag hade tänkt hälla i mera calcium, normalt faller Kh pgr av förbrukning så något i saltet drar upp kh

är det någon som tagit reda på vad det är i?

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...