Gå till innehåll

Okunnig, fundersam men väldigt sugen


kladd3

Rekommenderade inlägg

Om du tycker att 4000:- för ett sprillans nytt akvarium är mycket ska du nog tänka till lite.

Själva akvariet är oftast det som är billigast i det stora hela. Du kommer behöva en hel del prylar som tex salt, belysning, levande sten och övrig teknik i form av skummare, något filter, småsaker som håv, tång, hinkar och andra "bra-o-ha"-grejer.

Det kostar att starta upp ett kar, men ger också mycket igen.

Fundera på vad det får lov att kosta i månaden och gör sen en kalkyl därefter.

Om nu karet får kosta 2000:- så är det kanske bättre att lägga sig på 65*65*65 istället och köra på 8mm.

Nu låter jag säkert negativ, men det lönar sig inte att snåla, tvärtom har du igen det om du köper det du verkligen vill ha. Spara en månad eller två till istället och fortsätt läs på här på guiden och ställ frågor under tiden. Karet försvinner ju inte direkt. Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tycker att 4000:- för ett sprillans nytt akvarium är mycket ska du nog tänka till lite.

Själva akvariet är oftast det som är billigast i det stora hela. Du kommer behöva en hel del prylar som tex salt, belysning, levande sten och övrig teknik i form av skummare, något filter, småsaker som håv, tång, hinkar och andra "bra-o-ha"-grejer.

Det kostar att starta upp ett kar, men ger också mycket igen.

Fundera på vad det får lov att kosta i månaden och gör sen en kalkyl därefter.

Om nu karet får kosta 2000:- så är det kanske bättre att lägga sig på 65*65*65 istället och köra på 8mm.

Nu låter jag säkert negativ, men det lönar sig inte att snåla, tvärtom har du igen det om du köper det du verkligen vill ha. Spara en månad eller två till istället och fortsätt läs på här på guiden och ställ frågor under tiden. Karet försvinner ju inte direkt. Lycka till! :)

He he har en mamma som är smålänning det är nog där snålheten kommer ifrån:skrattar:.

Har märkt att det kostar lite att starta men det för det göra. Som det ser ut nå så har jag förhoppningsvis ett kar på g

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snålhet vet jag inte.. snarare ett väl utvecklat ekonomiskt sinnelag ; ) ..fast ibland kan det sinnelaget bedra visheten. Om jag vore du skulle jag sätta mej o en kombi å åka iväg upp till Stockholm å köpa ett av dom begagnade karen. Då får du dessutom optiwhite i framrutan. Fett med 80 cm i djup..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 80x80x65, ett för mina ögon perfekt mått där det står nu.

Men, om jag hade fått göra om det igen så hade jag valt 100x100x65 istället.

Anledningen är att man med minst 90cm på ena hållet har större val av belysning som tex 39W T5, annars får man nöja sig med 24W'are eller MH/T5-kombi, vilket i sig inte är fel, men gillar man endast T5 så är 90cm att föredra om man inte kan hålla sig runt 60-65 på ena hållet.

Skall det in en sump till detta karet också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har man fixat sig ett saltvatten akvarium, ett bättre begagnat med all utrustning så jag är överlycklig. Måtten blev 70*70*70 så imorgon är det dags att hämta det och lära sig all teknik i helgen. Ett perfekt kar till en nybörjare som mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra. Köpte själv ett system som var up and running, å känns lite som man missar mycket av klämma, känna, fundera å drömma om hur man ska bygga upp å vad man ska stoppa i.. ta det lugnt å lite långsamt så blir det kanon. Finns flera snygga kuber i din storlek här på guiden att få inspiration ifrån. Bl.a. En som också finns på reefcentral. Hittar inte den nu från iphonen, men ska se om jag kan skaffa fram en länk (om ingen anna gör det före)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet hemma efter mkt strul. Bilen var inte så stor som den behövde vara och dum som man var så tänkte man nä jag behöver inte låna pappas släp men efter lite snickeriverkstad sp fick akvariet och möblen och alla grejer plats i bilen tackar gudana för hjälpsamma säljare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så tänkte delger er lite bilder på det inhandlade. (Om jag för det att fungera)

Karet är 70*70*70 (i stort behov av rengöring) men annars väldigt fint.

Skummare Aquacare1000v

Returpump av något slag

cirkulationspump Koralia 3

Mh lampa av något slag (gammal men funkar)

Ett hemmabygge till blå ljus men funkar utmärkt.

Någon som vet hur man städar ut att akvarium på bästa sätt???

Bilden på karet är tagit uppifrån om nu blir fundersamma

post-5427-14468920551184_thumb.jpg

post-5427-14468920551392_thumb.jpg

post-5427-14468920551586_thumb.jpg

post-5427-14468920551778_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städa ur med ättika å ljummet vatten. Prova att rengöra en sida åt gången och låt den sidan ligga neråt å häll på ättika så det kan få stå en stund å lösa upp skiten (många Å i samma mening). Har haft samma skummare innan, fast modellen mindre. Drivs oftast av en eheim-pump plus en luftpump. Brukar vara knäpptysta och bra. Blåljuset hade jag bytt ut mot 2x24w T5 så småningom..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow f*n vad snyggt kanske inte så dum ide med en dryckesback som "byggnadsställning". Nu har jag fått något att fundera över ska bara spara lite pengar så jag har råd att köpa 20 - 30 kg levande sten.

Har precis städat ur en pump så det lär ta ett tag innan akvariet kommer på plats :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vågar och är försiktig kan du använda saltsyra till att rengöra med. Löser upp skiten i ett nafs. Kommer inte ihåg koncentrationen, men sök på forumet och var försiktig och ha god ventilation. Håll utkik på köp&sälj efter LS. Där kan du göra fynd, och det är inte alltid sämre att köpa begagnad sten..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen allesammans

Har lite frågor innan jag drar igång allt för mycket (har tyvärr fortfarande mkt städning kvar att göra.)

1. Är det ett måste att använda osmonvatten eller går det bra med Evian alias kranvatten.

2. Vilken typ av salt rekommendera ni mer erfarna.

3. Vilka typer av fisk bör jag börjar med när jag väl för igång akvariet.

4. Rekommendera ni nyköpt LS eller fungerar begagnat lika bra (om jag nu hittar nån sån verkar helt omöjligt)

5. Vad måste jag fixa innan jag flyttar upp akvariet, har fattat att man ska göra ett strömavbrotts test men finns det fler sådana saker man måste tänka på.

6. Vilka tester förutom ett saltmätningstest behöver jag.

7. Kommer att köra med en plastbalja som sump nu i början men längre fram i tiden så ska en riktig sump byggas så tips om sådana tas gärna emot. Finns trådar om det här på forumet men har inte hittat någon som är helt perfekt än.

Ha en trevlig kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Är det ett måste att använda osmonvatten eller går det bra med Evian alias kranvatten.

Om kranvattnet är av hög kvalitet så fungerar det. Det som inte får finnas i vattnet är nitrat, fosfat och höga nivåer av silikat. Höga nivåer av järn, mangan och fluor kan också vara ett problem liksom koppar från långa rörledningar. Är vattnet mycket hårt kan det också ställa till problem med salter som är gjorda för mjukt vatten (osmosvatten) i och med att kalciumnivåerna och hårdheten sticker iväg.

Man kan nog säga att osmos aldrig är dåligt men att kranvatten emellanåt duger. Jag kör kranvatten - har mjukt vatten av mycket god kvalitet från samhällets djupbrunn.

2. Vilken typ av salt rekommendera ni mer erfarna.

Jag kör Tropic Marin Pro Reef och är mycket nöjd med lösligheten och värdena det ger. det finns andra bra salt men vill inte rekommendera något jag inte själv använder.

3. Vilka typer av fisk bör jag börjar med när jag väl för igång akvariet.

Inte för många och inte för stora.

4. Rekommendera ni nyköpt LS eller fungerar begagnat lika bra (om jag nu hittar nån sån verkar helt omöjligt)

Begagnad fungerar bra men den ska inte komma från akvarier som medicinerats. Har den legat många år i akvarier med höga fosfatnivåer så har den troligen bundit fosfat som kan läcka. Men det är inget ohanterligt problem i dessa dagar av fosfatremovers och Biopellets.

6. Vilka tester förutom ett saltmätningstest behöver jag.

För starten kan det vara bra med ammonium- och nitrittester för att se hur bakteriepopulationerna utvecklas.

Efter detta kan det vara bra att mäta KH/alkalinitet, kalcium, magnesium fosfat och nitrat (skakiga tester). pH mäts bäst med en nykalibrerad mätare modell lite dyrare - jag har ingen erfarenhet av de kemiska testerna för att mäta pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...