turboadde Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 Balling light säger ju att man ska blanda 500g sodium bicarbonate med vatten så de blir 5l. Kan man lösa så mycket i den mängden vatten? Tar det bara lång tid att lösas?/Andreas Citera
Claes_A Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 100 g per liter ska du enligt skolboken kunna klämma i en liter vatten så det stämmer. Men den lösligheten gäller vid 20 grader C, lägre temperatur och klart mindre går att lösa. Citera
turboadde Postat 12 oktober 2010 Författare Postat 12 oktober 2010 Ok tackar. Får ljumna upp vattnet lite i ett varmare utrymme när jag ska blanda och blanda några dagar i förväg så ska det nog gå bra då. Citera
_Manne_ Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 krävs ett gäng skakningar.. annars spär du ut lösningen med mer vatten o sen tillsätter en större volym från den lösningen. dvs i slutändan får du samma mängd pulver ut i karet.hoppas du förstår vad jag menar.mvh manne Citera
Edward Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 Jag brukar blanda ut 328g i 4 liter vatten, Funkar utmärkt för mig. Citera
turboadde Postat 12 oktober 2010 Författare Postat 12 oktober 2010 Jag blandar idag bara halva mängden nu men tycker inte det räcker så länge. får blanda nytt varje vecka. så jag tänkte köra original igen men tyckte jag hade svårt att blanda ut när jag gjorde deförr. Men jag ska blanda några dar i förväg och skaka lite extra nu istället så ska de nog gå. Så tack för alla svaren. Citera
Claes_A Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 Om det är väldigt svårt att få 100 g natriumbikarbonat löst i 1 liter vatten vid 20 grader C så kan det nog bero på karbonatisering. Dvs att koldioxid har lämnat bikarbonaten och den bildat natriumkarbonat istället. Natriumkarbonat har sämre löslighet i vatten än natriumbikarbonat. I princip kan man få natriumkarbonat i lösning genom att bubbla koldioxid i vattnet man försöker lösa det i - karbonaterna ombildas då till vätekarbonater. Citera
Andreas N Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Märks att kemi inte var ens starka ämne då Claes A drar igång. Känns som hjärnan ljuds av ett stort eko..... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.