Gå till innehåll

Hur man enkelt byter vatten


LN21

Rekommenderade inlägg

Ska här försöka beskriva hur man på ett lätt sätt kan förenkla för sig själv när det gäller vattenbyte.

Bild1:

Böj till ett VP-rör.

Bild2:

Dra på en trädgårdsslang (lagom lång till närmaste golvbrunn) och en kran. Häng konkarongen i karet.

Ta fram en bit tejp o klistra fast den i lämplig nivå i sumpen (ja gillar lite marginaler så att ja satte den 4-6cm från toppen på sumpen)

post-5316-14468920558557_thumb.jpg

post-5316-14468920558725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild3:

Stäng av skummare och returpumpen.

Fyll sumpen upp till tejpbiten med kongkarongen:)

Bild4:

När nivån är uppe (dvs sumpen är så fylld som du vill max ha den), så stänger du kranen på kongkarongen.

Nu kan du enkelt markera på VP röret vid vilken nivå du vill att kongkarongen ska sluta häva ur vatten.

post-5316-14468920559435_thumb.jpg

post-5316-14468920559617_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild5:

Visar var hålet på röret är där ja vill att häverten ska sluta tömma ska sitta.

Ta ut kongkarongen till skärbrädan och ta den grövsta kniv du har i lådan o "borra" med spetsen ett ordentligt hål i röret.

(Passa på att gör ett till lite längre ner på röret så tar du bort fastsugningsrisken som annars närgångna fiskar kan bli skadade av.

Bild6:

Kolla så att hålet blev i rätt nivå

Nu är det bara att köra igång returpumpen i sumpen igen så att karet återgår till sin normala vattenfördelning.

post-5316-14468920559769_thumb.jpg

post-5316-14468920559919_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild7:

Lägg nu slangänden i närmaste golvbrunn:)

Öppna kranen fullt ett par sekunder så att hävertverkan börjar tömma karet, stryp sen kranen till hälften så att du "köper" dig lite tid.

Under tiden så låter du returpumpen gå för att när vattennivån kommit under kammen i raket så vill du att sumpen ska bli så tom som möjligt på gammalt saltvatten.

Stäng av returpumpen när den börjat suga luft.

Bild8:

Nu kommer kongkarongen att sluta häva ur saltvatten där du gjorde hålet.

Så att du har du troligen ett par cm vatten kvar i sumpen och i visningsdelen är det tömt en mängd som du exakt vet hur mycke det är:)

post-5316-14468920560309_thumb.jpg

post-5316-14468920560466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bara att fylla på nytt sötvatten i sumpen upp till tejpen.

Simsallabin. Du har just fyllt på med exakt lika mycke vatten som du har tappar ur utan att mäta en deciliter.

Häv i salt till rätt salthalt (OBS spara hur mycke salt det går åt).

Låt vattnet gå till sig o börja pyttsa i lite i sänder med returpumpen.

O här kommer det finaste:):)

Nu kan du i fortsättningen byta vatten utan att slabba med pumpar, måttenheter samt skippa borra hål i sumpen. O du vet precis hur mycke salt det går åt vid varje vattenbyte.

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips Larry!

För egen del så har jag en 100-liters tunna jag fyller upp med osmosvatten, i med salt för den nivå jag ligger på i karet (1.024), sen när det är löst och håller rumstemperatur så stänger jag returpumpen, tömmer med hävert ut 100 liter ur karet och sätter sen en maxijet på en bit slang och fyller upp i karet igen.

Jag har ingen möjlighet att tömma min sump då den är indelad i fack, och sista facket med returpumpen rymmer inte mer än ca 15 liter som mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hur länge tycker ni vattnet ska stå före vattenbytet?

Jag är dålig på att byta vatten för det är så tråkigt och slabbigt men när det händer så blandar jag mitt Tropic Marin Pro Reef direkt i ett sumpfack (10% av systemets volym) med en luftande pump någon halvtimme och sen slår jag på returpumpen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips Larry!

För egen del så har jag en 100-liters tunna jag fyller upp med osmosvatten, i med salt för den nivå jag ligger på i karet (1.024), sen när det är löst och håller rumstemperatur så stänger jag returpumpen, tömmer med hävert ut 100 liter ur karet och sätter sen en maxijet på en bit slang och fyller upp i karet igen.

Jag har ingen möjlighet att tömma min sump då den är indelad i fack, och sista facket med returpumpen rymmer inte mer än ca 15 liter som mest.

Det är precis det man slipper med kongkarongen, d.v.s att mäta.

Min sump (och flesta ja har sett här på guiden) har inte avdelarglas som går hela vägen upp till kanten av sumpen utan slutar en bit ner.

Jag har en liten 100 liters skräppump som ligger i förstafacket som puttar över vattnet över "högsta" mellanväggen. Den pumpen går som blandarpump när ja löser in saltet för att ytan ligger högre än högsta mellanglaset under uppblandningen så att ja/man får en mycke bra inblandning trotts att ja har tre fack i sumpen.

O eftersom du alltid får samma mängd "gammalt" vatten kvar i sumpen så spelar den igen roll. Det blir ändå exakt samma saltåtgång varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hur länge tycker ni vattnet ska stå före vattenbytet?

Jag är dålig på att byta vatten för det är så tråkigt och slabbigt men när det händer så blandar jag mitt Tropic Marin Pro Reef direkt i ett sumpfack (10% av systemets volym) med en luftande pump någon halvtimme och sen slår jag på returpumpen igen.

Har du en sump på bara 10% av systemets volym??

Det enda slabbet blir att fylla på sumpen. Ja kör oxå med Tropic marin o mitt dammar väldigt lite så att ja tömmer/fyllerpå på morgonen sen pyttsar ja i med returpumpen under dagen för att köra igång returpumpen på heltid redan samma kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...