Gå till innehåll

Månljus!


Jaonas

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte instalera någon form av blått månljus, och även få lite blåare ton som komplement till mina vanliga T5or. (Akvarium 240 liter)

Letar runt bland LED lister och bästa jag hittat verkar vara på Kjell&Co under "led-lister" http://www.kjell.com/

Fråga:

För det första, är LED lister från kjell/claes olsson/jula m.m den bästa lösningen? (Tänkte inte lägga ner för många 100-lappar.)

Är detta något som överhuvudtaget påverkar koraller eller blir det endast estetiskt?

Ni som har provat på detta, vilka tider sätter ni timern på för månljus resp. det vanliga ljuset?

Finns det någon nackdel, typ att man stör korallernas skönhetssömn eller liknande..?

Finns det något Watt tal att gå efter? De flesta butiker skriver inte ens ut det utan det står typ "..bestående av 66 starka lysdioder.."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställde ungefär samma frågor för ett tag sen och fick till svar att RSM-moonlighten går på dygnet runt, så jag gör detsamma med mina dioder. Jag har idag avslutat bygget av min ljusramp där jag kör med lösa dioder som jag själv löder på motstånd på. De går att driva med en vanlig mobilladdare. Det är så lite effekt så jag har svårt att tänka mig att det påverkar korallerna nämnvärt. Jag har ett gäng "nattaktiva" knappar som brukar slå ut i månljuset, så det borde inte vara något negativt.

Benke här på forumet kör med lister från Classe och är nöjd med det. Både hans list och mina lösa dioder skapar flourocerande färger på korallerna.

Att köpa de dioder jag har och gräva fram nån gammal mobilladdare är nog billigaste lösningen skulle jag tro...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör också med månljuset dygnet runt, men mot min MH på dagen har de nog ingen verkan så, utan är mer när MH släcks. Jag kör med ledspottar som går att köpa i de flesta akvariebutikerna, finns helt blåa, eller helt vita, eller med blandade blåa och vita dioder, kostar runt 270;-,ger ett fint månljus som om månen stod över vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...