Gå till innehåll

Problem nac6 microbubblor


turboadde

Rekommenderade inlägg

har samma problem ibland med min nac7 men det är när jag tillsätter korallmat eller som sist red lime remover. prova höj skummaren så kanske det hjälper. kolla så allt sitter som det ska också. även om jag justerar luften så kan den skicka ut micro bubblor ibland. vrid på justeraren o kolla så bubblorna stiger över utblåshålet i skummaren det kan vara så enkelt. jag gjorde också det misstaget när jag körde med ozon så bubblorna gick neråt och ut i sumpen. det brukar va en juster fråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har gått några månader i sumpen. Sumpen är 40x40 stor och facket för skummaren är 19x40 och följer sen av av bubbelfälla (2 fack 3cm mellan skivorna) sen kommer facket med returpump och lite sten. returpumpen är en aquaa-bee 2000/1 lyfthöjd 1.20M.

Vatten nivån vid skummaren är 32-32.5cm

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också med ozone. Vad menar du med bubblorna stiger över utblåshålet? dom dras ju neråt och åker ut den vägen. jag har justerat på blåa röret i bak så bubblorna ligger på ungefär hälften i koppen. och själva skummningen funkar kanon.

/Andreas

har samma problem ibland med min nac7 men det är när jag tillsätter korallmat eller som sist red lime remover. prova höj skummaren så kanske det hjälper. kolla så allt sitter som det ska också. även om jag justerar luften så kan den skicka ut micro bubblor ibland. vrid på justeraren o kolla så bubblorna stiger över utblåshålet i skummaren det kan vara så enkelt. jag gjorde också det misstaget när jag körde med ozon så bubblorna gick neråt och ut i sumpen. det brukar va en juster fråga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag kopplade in ozonet till skummaren så fick jag micro bubblor. gick ej att undvika hur jag än trixade. så nu har jag sålt bort ozonizatorn.

vattnet stiger duktigt i stigarröret när jag kopplade in ozon till den. o bubblorna blev mycket färre men gick ut i sumpen istället.

ska verkligen din skummare stå i så högt vatten ?? min nac7 ska ha max 28cm men gärna 26-27 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har höjt upp skummaren nu ca 3.5cm det "ryker" fortfarande mycket mikrobubblor ur den. Nästan mer nu. Har kört den ett dygn så och ska pröva ett till. Kan det vara för rent vatten som ställer till det eller som jimmy va inne på att kan ha med ozonet att göra?

-Ragman: glömde skriva men enligt manualen. Suggest water level for exterior of protein segregator around 28~33cm.(best water level around 30~

33cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm tog bort ozonet. vilken skillnad det vart :S. Så det var att den ströp luftintaget för mycket. Ingen som har något tips på hur man kan ändra det?

Någon som har ozone till BM 150pro med aquaa bee pumpen som inte har det problemet?

Edit: tar tillbaka det där vart nog mindre men fortfarande kvar luftbubblor.

Ändrat av turboadde
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...