Gå till innehåll

Uppätna knappar och rörmask


Saltbear

Rekommenderade inlägg

Argh! Nån käkar mina grejer...

Har nu blivit av med två kolonier med japanknappar samt en stor rörmask. Det konstiga med knapparna är att jag har två olika röda kolonier som X inte har rört utan han tog bara den gula och den gröna. Knappkolonierna har varit kanske 5-7 cm stora men försvunnit på 2-3 nätter när knapringen väl börjat. Rörmasken försvann i natt (första natten jag har den) den var rätt stor själva röret kanske 10cm och paraplyet bortåt 7 cm.

Det levande växtliknande är skivanemoner, röda knappar, euphyllia, bubbeltip, alcyonium, några svampar, en mörkerkorall och en SPS. Alla verkar trivas och växer och ingen har ätit på dem.

Har en bunt turbosar, två nassarius, två sandvändande eremiter (ska bli max 1,5cm), en rödbenad eremit, en pistolräka, en putsarräka, en pepparmintsräka, en krabba svart ca 8 cm, en palettkirurg och två clowner.

Förutom några sniglar och den nu uppätna rörmasken som köptes igår var förr inköpet för ca 6 veckorsedan. Då införskaffades två pepparmintsräkor för glasrosor. Glasrosorna försvann på en knapp vecka och därefter har en av pepparmintsräkorna dött. Knapparna försvann ganska snabbt efter det så senaste veckorna har inget rörts förutom nu då då rörmasken kom och blev uppäten första natten...

Kan nån hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du verkligen säker på att det är pepparmintsräkor(Lysmata Wurdemanni) du köpt och inte kamelräkor(Rhynchocinetes) ?

En del av dom kan vara riktigt hårda mot koraller...

Undrar lite om din rörmask inte bara flyttat på sig till något annat ställe(lite beroende på art så kan dom göra så)?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Före "pepparmintsräkan" har inget som sagt försvunnit däremot blev lite saker nerputtade innan jag limmade fast dem. Så det är kanske fullt möjligt att detta är den skyldige...

Räkan är köpt hos Triton, upplever dem som väldigt seriösa men det är klart räkorna är väldigt lika så det är kanske lätt att göra en miss.

Rörmasken har fortfarande inte synts till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan är köpt hos Triton, upplever dem som väldigt seriösa men det är klart räkorna är väldigt lika så det är kanske lätt att göra en miss.

Grabbarna på Triton har bra koll på det dom säljer så de bör inte ha skett någon miss, då blev de svårare...

Ett förslag är att köpa lite billigare knappar och lägga dom på ett lämpligt ställe o ta en titt några gånger under natten. Det blir lite jobbigt men annars kan det vara svårt att hitta den skyldige.

Jag har själv haft krabbor som gillat lite olika och inte helt lämpliga saker.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör vara rätt säker överatt glasrosorna är helt borta innan du plockar ut räkan.

I värsta fall sitter de några i en skreva där räkan inte kommer åt varpå dom kan föröka sig ingen.

Att få bort krabbor är ett riktigt projekt, jag har jagat krabbor med spjut under natten på sistatiden med viss frammgång.

Misstänker dock att krabborna hade dömt ut mig som ofarlig pga att jag missat o spetsa dom så många gånger innan. Jag har provat AM´s krabbfälla men den verkar bara fungera för allt annat utom krabbor, kan funka för räkan;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...