per.w Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Har ni märkt av att det blir en explosion av röda slemalger när ni ökat vodkamängden. Jag gick från 5ml/700L till 10ml/700L över en månad ca, men det hände inget föränn denna vecka då jag fick en stor mängd av brun-röda/röda slemalger på grus, glas, sten. Jag tog några bilder som jag tänkte kasta in så ni kan se vad jag menar! Vad ska man göra nu då, öka vodkan eller vattenbytena eller filtreringen! Skummaren går på max, så där kan jag inte göra så mycket mer! Inga spår av nitrit, nitrat, fosfat.Ph runt 8,0 Kh 10,6Mvh Per Citera
Wiking Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Tyvärr så kan jag utifrån dina bilder inte se om det är cyano eller något annat. Jag tycker mig bara kunna se lila kalkalger och något annat brunt algliknande.Varför använder du Vodka om du inte har fosfat och nitrat? Citera
Henric Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Hej Per. Det ser ut som en massa alger i kombiantion av Cyano.Mitt råd är att fortsätta dosera vodka. När du ser att den vanliga algbildningen försvinner då kan vi fundera på alternativ. Eventuellt kan du få tillsätta lite nitrat eller fosfat. Citera
per.w Postat 28 oktober 2010 Författare Postat 28 oktober 2010 Jag hade höga nivåer tidigare. Dessa har nu minskat genom vodkametoden, men jag inte slutat dosera med det då jag läst att vodkametoden är ett bra komplement till filtrering. Citera
per.w Postat 31 juli 2011 Författare Postat 31 juli 2011 Det har gått bra, det försvann av sig självt, men har ibland små utbrott på nytt, kan vara kiselalger tror jag istället för cyano.. Men nu ser det bättre ut! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.