Gå till innehåll

Ligger i fasen för ett kub akvarium!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Efter att ha sålt mitt gamla pga renovering så har jag nu fått tillåtelse för att införskaffa ett nytt!

Har mina planer på en kub med måtten 75*75*70 med optiwhite på framsidan och sidorna.

Kommer bygga ett skåp i mdf som kommer att uv lackeras på båda sidor, och det kommer gå i kant med akvariumet så 75*75*80 hade jag tänkt,

kommer att stjäla lite ideer om andras kuber här på forumet, kommer att köra med sump!

Upplägger kommer bli med avrinning i baksidan och mitten på akvariumet, där även cirkulations pumparna kommer att sitta, och framför kommer det att byggas ett rejält rev!

Så min största fråga är vilken belysning ska jag använda, T5, MH eller ska man satsa på LED?

Kommer mest att köra stenkoraller och en o annan mjukkorall i karet, så belsyningen är rätt så viktig i mitt fall!

Någon som vet vilket som hade passat bäst får gärna ge sina kommentarer!

Mvh ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En MH i mitten, och dubbla T5'or som en hästsko lägns sidor och framkant? Jag är personligen fortfarande skeptisk till LED, mest för att det käns svårt att hämta hem den högre investeringen i hårdvara på elräkningen. Det är säkert skönt att slippa byta lampor i tid och otid dock...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att det inte ska finnas någon direkt budget för detta bygget, med den kombinationen så ser det nog inte så bra ut om man ska ha det öppet som jag ska ha det, hade man haft det inbyggt så hade det nog funkat!

Led är smidigt och alstrar inte den värmen som en MH gör!

En MH i mitten, och dubbla T5'or som en hästsko lägns sidor och framkant? Jag är personligen fortfarande skeptisk till LED, mest för att det käns svårt att hämta hem den högre investeringen i hårdvara på elräkningen. Det är säkert skönt att slippa byta lampor i tid och otid dock...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kollat lite på belysning nu och det verkar som om det bli Giesemann infiniti MH/T5 combo vet inte om det räcker Med 250W MH och 2*24 T5 eller man ska satsa på ett med 4*24 T5 istället?

har kollat på en Grotech HEA 150 skummare, nån som har erfarenhet av den? Nått annat tips på en bra skummar till 400L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250W + 2x24W räcker säkerligen, men 4 x 24W ger dig mer möjligheter att få till just det ljuset du vill ha. En till fördel är att man tänder upp i 3 steg med 4x24W-varianten. Kör den själv och är grymt nöjd!

HEA150s är ett bättre alternativ om du inte tänkt att mata skummaren direkt från ytavrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
har du nu satt fasta mått på karet ? känns verkligen som 13-15 är dyrt.. har du hört med håkanstorp zoo i malmö.. ?

mvh manne

jag håller med Manne där! Du får nog kolla med lite fler folk som limmar..13-15tusen när där är glas för max 4 då kan dom ju inte ta 11 papp för att limma karet hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...