Gå till innehåll

Aktivt kol filter


Bobbo74

Rekommenderade inlägg

Har en fundering om filter med aktivt kol, skall kolen sväva eller vara stilla?

Kör man med biopellets och fosfat remover skall ju dessa sväva för bästa effekt

Men gäller det samma för aktivt kol? tänker mig att kolet slits och man får "damm" partiklar i karet.

//Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att biopellets måste röra på sig är att bakterierna som äter på pelletsena måste skavas bort för att hamna i vattnet. Sen tar skummaren hand om bacillerna och man har exporterat bort lite näringsämnen.

Tyvärr är dock aktivt kol inte alls tillgängligt för bakterier. Lika lite som vi kan äta kol och få i oss nån näring, likadant är det för bakterierna.

Så kolet behöver inte röra på sig. Det räcker att det är ett vattenflöde genom dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, när jag läser dem ser jag att jag formulerat min fundering fel.

Svaret jag vill åt är egentligen om kolet slits och sprids i karet om det svävar eller är det ok att låta kolet sväva?

Såg i morse att skummaren plockat upp massa kol "damm", hällde iof i det sista från påsen.

Men när jag kört kol i ett ytterfilter tidigare har jag aldrig fått något i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...