Gå till innehåll

200L uppstart


JonWil

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande;

Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit".

Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas)

Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st

Ytterfilter: Fluval 405

Osmosfilter: Aquatic Nature

har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift.

salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean.

Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under morgondagen då det slutat vara så mjölkigt.

Jag vet att man inte ska lägga i bottenmaterialet först, men det låg redan i karet när vi flyttade på det och jag hade inte orken att ta ur all sand för att sedan ha i den igen, det är inte så mycket hursomhelst, så kan nog bara borsta undan den från botten när jag ska lägga i stenen.

Stenen ligger i en hink med det gamla saltvattnet, klarar den sig med bara detta vatten tills imorgon ? Vill inte lägga i stenen förrens det klarnat.

Har inte heller kopplat i ytterfiltret än, tänkte köpa nya filter till det imorgon så det får en helt ren uppstart.

Mitt lilla kar är lite överbefolkat just nu, men ska få igång det stora karet så fort som möjligt så dom får flytta.

Håller er uppdaterade med bilder då jag gärna vill ha lite hjälp och tips från er alla!

img0368f.jpg

img0370v.jpg

img0374n.jpg

Det verkar som att hela denna glob är av röda rör, förutom en liten sten som botten. cirka 25cm hög och 15cm bred.

img0373s.jpg

Tack så mycket.

/Jon

Ändrat av JonWil
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 clowner, 1 blå djävul, 1 bicolor kejsare (dock inte så stor än, ungefär 6cm lång), blennid och grön clown goby, dock är den gröna gobyn nu gömd i en liten springa som ingen annan i karet kan ta sig till.

Lade i stenen nyss då det lättat rätt mycket och vart så irriterad på den stora hinken sten i min lilla 1a.

Jag har en gigantisk röd korall, byggd av små rör i stort sett jag inte har någon aning om vad det är, någon som har någon idé av beskrivningen ? Lägger upp bilder på den imorgon.

Såg även en liten beige krabba springa runt en sten, ska försöka locka fram den och få ut den. Finns det någon fin fälla man kan bygga ?

Blir lite tokig på mina saltmått... det ena säger nu 1.026 och det andra 1.022 jag stannar såhär och låter det vara så tills jag får tag i ett tredje saltmått så jag vet vilket som stämmer, heh.

Ändrat av JonWil
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar vara lite gängkrig mellan mina clowner, ena paret på ena sidan och mitt gamla par på andra, kommer dom i kontakt med varandra rycker dom och cirkulerar runt om varandra och hugger efter fenor, kan dom skada varandra och borde jag då separera på dom ? Skall försöka hitta något slags nät så jag kan skärma av dom från varandra ifall dom måste separeras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spammar min egen tråd lite, men nya frågor dyker upp titt som tätt-.

Min skummare (Deltec MC500) skummar.. otroligt, lite för mycket faktist, försökt med att ge den mindre luft men bubblar på lika mycket ändå och bara bubblar över kanten och rinner ner i akvariumet igen, har nu stängt av skummaren tills vidare.

Bilden blev uppochned, varför har jag inget svar på.

img0376xt.jpg

Men som ni ser så skummar den på lite väl duktigt, är detta i början bara kanske ?

img0377lk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...