Gå till innehåll

Spånskiva


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

CDB93_Resize_of_PC190008.JPG

Bilden är från genomföringen i akvariemöbeln (polsktillverkad). Sumpen sitter under. Insåg precis att det där är blottad spånskiva. Och vad händer när den sitter ovanför sumpen? Jo, den utsätts för fukt. Och vad händer med en sådan skiva som suger fukt? Jo, den expanderar och spräcker karet. Argh!

Nått tips om vad jag kan täta med där så jag slipper oroa mig för det utan att plocka bort sumpen? Eller, kanske lika bra att tömma den och få det ordenligt gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Det enklaste ,bästa att täta spånskiva med är epoxilim.Eftersom jag är båtägare vet jag att det både fäster bra och blir helt vattenfast

M.V.H. Erne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Du kan ju göra tvärtom också. Såga två hål i sidan eller bak på möbeln och sätt i en datafläkt. Gör ett "täckglas" av frigolit för sumpen men kolla så att kondens inte droppar på golvet utan bara ned i sumpen.

Du har helt rätt att en fläkt ska i, annars kanske det blir kondens nog för att även skada resten av möbeln. Sumpen är lite svår att täcka över eftersom det sticker upp skummare och diverse anslutningsrör. Men jag ska i alla fall få dit en skiva över där avrinningsvattnet kommer (bubblar och skvätter rätt friskt).

Det enklaste ,bästa att täta spånskiva med är epoxilim.Eftersom jag är båtägare vet jag att det både fäster bra och blir helt vattenfast

Aha, det låter ju bra. Tack för tipset! Vilken form köper man det på? Jag antar att det inte är en liten dubbeltub med tvåkomponentslim det handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Epoxi är alldeles utmärkt att använda, det funkar fint med tubmodellen. Det behöver inte gå åt så mycket så en (dubbel)tub räcker säkert, det är ganska drygt.

Se bara till att undvika att få epoxi på händerna innan det härdat. Gör en liten spatel av en träbit eller plastbit eller använd en liten japanspackel och "spackla" på så det trycks in i porerna så blir det bra. Ett annat alternativ av epoxi är Epoxilack men det är nog enklare med limmet i det här fallet då det är lite trögare än lack.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl negativ men lacken på de polska akvarieställensläppergenom vatten. I Växjö för två år sedan var det störtregn med översvämning som förstörde några sådana ställ på några timmar. I alla fall så pass att de inte gick att sälja. Men det kanske finns bättre fabrikat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle funka med Båt fernissa också d.v.s. båtlack för träbåt, fördelen

med detta är att den tränger djupare in i träet i detta fall

spånskivan. Och skapar en yta som vatten/fukt har mycket svårt att

penetrera. Epoxi kan funka men tränger inte in i skivan på samma sätt,

ger ett bra ytskydd men då måste man vara säker på att "träffa" hela

den utsatta ytan annars riskerar du att fukten "kryper" in under epoxin

och orsakar att skivan sväller, och eventuellt knäcker glaset.

Jag tror på båtlack i detta fall. det enda dilemmat är att den

innehåller lacknafta vilket är mycket giftigt för levande

vattenorganismer och detta under ganska lång tid Ca. 12-24

timmar, men fördelen är att fuktskyddet blir bättre.

Kräver mycket bra ventilation.smiley5.gif.

Lycka till

B. Conspicillum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag tror fernissa passar mindre bra i just det här fallet helt enkeltdärför att det just innehåller (väldigt) mycket lösningsmedel (ibland upp till 60-70%). Man måste lägga på flera lager för att få ett gott skydd. Det är helt rätt att det tränger bättre in i porerna men pga.lösningsmedlet så utsätter man ju vattnet för det fler gånger då du tänkt att lösa det på plats. Med ett tvåkomponentsämne utan lösningsmedel (som Tex. Epoxi) så slipper man det och kan kladda utan risk. Man får ju givetvis täcka sumpen och givetvis tänka på att området är torrt först smiley17.gif Tror oxå att en tub Epoxi nog ärlite billigare än en burk fernissa(säger jag utanatt ha kollat det förstsmiley1.gif)

Silikon är iaf. inte att föredra då det i detta fall endast läggs på en yttre sida. Silikon fungerar (nästan) enbart när det används som lim mellan två ytor. Möjligen någon av Sikaflexsorterna som har en ootrolig vidhäftningsförmåga men det är lite överkurs då det innehåller isocyanater = mindre nyttigt smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...