Gå till innehåll

Lessen mjukis


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpte en mjukkorall förra veckan som jag är lite fundersam över då den inte verkar må toppen bra.

Till en början var den väldigt ihoptryckt, men efter ett tag så började den veckla ut sig och polyperna kom fram. Glad blev man och trodde den var på G igen. Nästa dag var den ihopdragen igen och så håller den på, fram och tillbaka.

Några idéer på vad som orsakar beteendet? Jag har flera andra mjukisar som mår bra. Är det längre period för vissa koraller att börja trivas än andra?

Den satt möjligtvis i lite för lugnt vatten så har justerat en av pumparna för en aning mer vattenflöde över den här korallen.

En annan fråga är om någon vet vilken sort detta är? Dom sa det i butiken men det lyckades man såklart glömma.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468920686435_thumb.jpg

post-5119-14468920686612_thumb.jpg

post-5119-14468920686773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Uppföljning på den här tråden; min korall fortsätter vara lessen och hängig. I butiken sträckte den på sig mycket mer och var högre.

Den har fortfarande polyper ute av och till men i stort var läget oförändrat idag då jag gjorde ett par förändringar:

- Jag har nu satt den där den får lite mer cirkulation

- Har stöttat upp den med lite korallgrus för att den ska få mer ljus.

Någon som har en kommentar om det hela och om det varit en bra idé?

Bilder nedan.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468920704966_thumb.jpg

post-5119-14468920705116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt kan mjukkoraller vara lite hängiga när man flyttar dem mellan akvarium. kan vara allt från ljusstyrka till vattenvärden de reagerar på men de brukar alltid hämta sig efter de vant in sig.

att den har polyperna ute är ju ett bra tecken.

min sacro såg ut sådär i början och efter köpet men är nu fin :-)

ge den lite mer tid bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...