Gå till innehåll

Behövs kaliumtillsatser? Tar skummaren ut kalium vid organisk koldosering?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Skriver man en sak i ett forum tillräckligt många gånger så blir det en sanning eller hur är det ?

Iomed att mina utalanden tas upp i denna tråd så gör jag ett inlägg. Jag vill nämna att jag aldrig sagt att kalium går åt mindre av med en eduktor än nålhjul. Kan så vara men det är inget jag hört eller fått förklarat för mej.

Hur flyktigt är jod ? Kan kalium oxidera ?

Är bakterier sådana att man verkligen kan skumma ur dem ur karet och inga blir kvar ? Kan man tömma ett kar på bakterier med skummare ?

Det finns fler frågeställningar som är ganska bra att ställa sig.

Här är en sista: PatrikS nu har du hållt på i många år. Du har över 2000 inlägg på forumet. Har du en bild på ditt reultat av din akvaristik ?

Senast jag såg Claes A dra slutsatser om gula koraller som växt upp i akvarium bet jag mej själv i pekfingern för att inte skriva nåt som skulle kunna tolkas som att jag menade nåt jag inte gjorde. Men slutsatserna som drogs där om att korallen växt upp i ZEOkar med mindre belysning än vad den fick numera kan vändas mot verkligheten som var att korallen endast 2 veckor innan Claes fick sin korall stod på en havsodling och hade solen som lampa. Den mellanlandade några timmar på De Jong Marine life där den kom i kontakt med ZEOvit och alla deras 200 st 80 wattare för att sedan åka till min burk där den förnämligt nog fick stå under Plasma lampa. Hos mej fick den inte vara kvar länge. Jag såg efter att den skickats upp till Stockholm att det inte rörde sig om många timmar innan den damp ner i Claes kar.

Vad jag menar är att innan man drar slutsatser och skriver "sanningar" så behövs ibland mer än bara en vilja att skriva och ett gäng artiklar man läst.

Resultatet har betydelse inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ber jag om ursäkt för mitt påstående att du sagt att nålhjuls impellrar slår sönder vatten elements. Jag vet att jag hört det från någon.... Det kanske bara var något som den personen trodde och inget vetenskapligt bevisat.

Bra att sådana här frågor tas upp så man bringar klarhet i allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriver man en sak i ett forum tillräckligt många gånger så blir det en sanning eller hur är det ?

Iomed att mina utalanden tas upp i denna tråd så gör jag ett inlägg. Jag vill nämna att jag aldrig sagt att kalium går åt mindre av med en eduktor än nålhjul. Kan så vara men det är inget jag hört eller fått förklarat för mej.

Hur flyktigt är jod ? Kan kalium oxidera ?

Är bakterier sådana att man verkligen kan skumma ur dem ur karet och inga blir kvar ? Kan man tömma ett kar på bakterier med skummare ?

Det finns fler frågeställningar som är ganska bra att ställa sig.

Här är en sista: PatrikS nu har du hållt på i många år. Du har över 2000 inlägg på forumet. Har du en bild på ditt reultat av din akvaristik ?

Senast jag såg Claes A dra slutsatser om gula koraller som växt upp i akvarium bet jag mej själv i pekfingern för att inte skriva nåt som skulle kunna tolkas som att jag menade nåt jag inte gjorde. Men slutsatserna som drogs där om att korallen växt upp i ZEOkar med mindre belysning än vad den fick numera kan vändas mot verkligheten som var att korallen endast 2 veckor innan Claes fick sin korall stod på en havsodling och hade solen som lampa. Den mellanlandade några timmar på De Jong Marine life där den kom i kontakt med ZEOvit och alla deras 200 st 80 wattare för att sedan åka till min burk där den förnämligt nog fick stå under Plasma lampa. Hos mej fick den inte vara kvar länge. Jag såg efter att den skickats upp till Stockholm att det inte rörde sig om många timmar innan den damp ner i Claes kar.

Vad jag menar är att innan man drar slutsatser och skriver "sanningar" så behövs ibland mer än bara en vilja att skriva och ett gäng artiklar man läst.

Resultatet har betydelse inget annat.

Ted, jag håller med dig om att man ska akta sig för att ta uppgifter som fakta och att hålla saker som sanna bara för att man hör eller läser något tillräckligt många gånger. Jag hoppas alla som läser denna tråd inser att det är andan i tråden och också min högst personliga förhållningssätt till akvaristiken.

Själv gick jag som du mycket riktigt påpekar på en nit i samband med inköp av av en gul Acropora som i diskussion med butiken helt felaktigt föreföll komma från en korallodling i Tyskland (troligen har jag stor skuld i detta missförstånd). Det tog mig några veckor att få klarhet att detta var ett rent faktafel genom att jag blev rättad i Nixons blog här på forumet och naturligtvis känner jag mig som en dumstrut som gick på en sådan grej.

Men jag vill å det kraftigaste understryka att jag inte dragit några slutsatser på SVG varför denna gula Acropora till en början verkade få en grön ton i mitt akvarium (den är gul nu igen, kanske för att näringsnivåerna sjunkit?). Istället ställde jag upp ett antal resonemang/frågor i min tråd i förhoppning om att någon som visste mer kunde hjälpa mig - så upplever jag att ett forum fungerar. Trist att du bet dig i fingret Ted istället för att rätta felaktigheten i tråden (du är högst välkommen att PMa om du ser fler dumheter från mitt håll, speciellt om det rör något som är associerat med din rörelse som jag önskar all välgång!).

Tillbaka till kalium:

Jag kan med säkerhet säga att kaliumjoner (K+) inte kan oxidera till högre oxidationstal än de redan har. Så oxidation av kaliumjoner i skummare är uteslutet lika mycket som att stora gula koraller från Korallen-Zucht odlas kommersiellt i stor skala i Tyskland... :)

Jod vill jag inte blanda in i kaliumdiskussionen även om det förekommer i i kaliumjodidtillsatser. Det finns alltså ingen direkt länk mellan kaliumjonen och jodidjonen efter att saltet kaliumjodid lösts upp i akvarievattnet.

Om och till vilken grad bakterier (som då skulle bära på kalium) skummas ut ur akvariet är väl lite av en öppen fråga. Men det förefaller ju som om heterotrofa bakterier skummas ut när man tittar på hur skummare i akvarier med kolkällsdosering (och därmed ökad bakterietillväxt) beter sig. Även en titt på skummareluatet i mikroskop visar att det är fullt av bakterier (jag har tittat själv). Och analys av skummareluatet talar för att det delvis har mikrobiell grund. Men visst kan denna modell kritiseras, frågan är då vad alternativmodellen är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumbrist pga nålhjul introducerades förmodligen för att kränga dels kaliumtillsatser, och dels egna skummare av injektor-/venturi-/beckett-typen.

Jag har svårt att tro att firma Korallen-Zucht skulle vara genomcyniska så jag antar att man har noterat att nålhjulskummarna har effekter på deras produkt (Zeovitsystemet) som man vill upplysa om. De skriver ju t ex i sin manual att nålhjulsskummare inte bör skumma blött på samma sätt som de rekommenderar för andra skummare. Och ska man som företag erbjuda råd så brukar man ju försöka ge sin bästa förklaring också så att kunderna lättare tar rådet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta hände för mig då jag doserade kalium under ett fler tal månader men när flaskan tog slut så sluta jag med doseringen.

efter lite mer än en månad så började min hysterix se risig ut på topparna och blev vit. På 2 dagar från första symptom så var den sten död. Om det var att jag slutat md kalium tillsatts vet jag ej men jag gjorde allt annat som vanligt förutom det.

Nu doserar jag kalium med jämna mellanrum och min nya hysterix är mörkt intensiv rosa precis som den skall vara.

Att du observerar detta och inte kör Zeovitmetoden med kaliumbindande zeolither (jag håller det för sant för resonmanget) pekar ju i riktningen att kaliumhalterna minskar i ditt system. Och av alla uppgifter som cirkulerar på nätet att döma är du inte ensam. Det är detta som gör denna tråd så intressant för min del!

Jag hoppas kunna komma över något bra kaliumbestämnings-kit så jag kan se vad som händer i mitt eget akvarium med kaliumhalten. "Att mäta är att veta" (om mätningen är bra...) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatrikS nu har du hållt på i många år. Du har över 2000 inlägg på forumet. Har du en bild på ditt reultat av din akvaristik ?

Vad jag menar är att innan man drar slutsatser och skriver "sanningar" så behövs ibland mer än bara en vilja att skriva och ett gäng artiklar man läst.

Ted, jag tycker att det är rimligt av dig att begära bilder så jag postade lite här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=361819#post361819

Inget anmärkningsvärt, bara ett amatörakvarium som sköts utan vodka, utan zeo, utan några tillsatser överhuvudtaget förutom Balling. För den skadeglade kan det vara värt att notera hur en del av mina koraller tog stryk pga värmeböljan i somras.

Vidare håller jag med dig om att innan man drar slutsatser och skriver så behövs ibland mer än bara en vilja att skriva. Av den anledning vore det intressant att se en vetenskaplig artikel det klart framgår att Kalium faktiskt fäller ut/förbrukas i ett slutet system som utsätts för matning och där det byts vatten någorlunda regelbundet. Med andra ord vore det bra att se varifrån tillverkaren har hämtat sitt påstående om att kaliumet förbrukas/fälls ut. Tycker inte du att det är en rimlig begäran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...