JonWil Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Hej!När jag vaknade idag och tittade på mitt akvarium såg någonting väldigt fel ut, och det gör det fortfarande. Mitt vatten i karet är brunt och disigt, igår var det hur klart som helst men nu kan jag knappt se baksidan i karet, vad är det som har hänt ?Jag har brunalger, och min städpatrull är beställd sedan för 1 vecka sen, kan dessa sätta sig i vattnet istället för på sten/sand ? Sanden var nämligen kritvit vilket den inte varit på länge, men vattnet ser inte så fräscht ut.Någon som varit med om liknande ? Vad gjorde ni ? Bör jag byta vatten månne ? Citera
JonWil Postat 14 november 2010 Författare Postat 14 november 2010 har nu satt i ett innerfilter och håller på att strula med ett fluval ytterfilter, förhoppningsvis ska det lösa det hela! Citera
Lasse Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Lite mer uppgifter tack! Hur länge har karet gått, vad kör du med för prep, kör du organisk kolkälla osv. Orsaken till grumligt vatten är lika många som inläggen i detta forum så lite mer ledtrådar behövs MVH Lasse Citera
JonWil Postat 14 november 2010 Författare Postat 14 november 2010 Karet har varit igång cirka 3 veckor, lite hastig start men allt har gått jättebra tills nu.Har ett 200 liters med en Deltec MC500, ingen sump, 3 cirkulationspumpar på 1000-2500L/h och ett innerfilter på 1400L/h. 150w MH och 2x24w T5 som ljus. Alla värden ligger bra till utom nitrit som ligger på 1.5~ men sjunker sakta. Det har lättat en del nu med filtret i, får se hur det ser ut imorgon när ljuset tänds igen.Brunalgerna satte sig inte lika fast i sanden heller, man kan tillochmed se det vita under utan att jag rör om! verkar som att filtret gjorde mycket. Citera
JonWil Postat 15 november 2010 Författare Postat 15 november 2010 allt har löst sig! mina brunalger är till 90% borta och vattnet är klarare än någonsin, mirakelfiltret gjorde sitt jobb! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.