Gå till innehåll

"brundisigt" vatten


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hej!

När jag vaknade idag och tittade på mitt akvarium såg någonting väldigt fel ut, och det gör det fortfarande. Mitt vatten i karet är brunt och disigt, igår var det hur klart som helst men nu kan jag knappt se baksidan i karet, vad är det som har hänt ?

Jag har brunalger, och min städpatrull är beställd sedan för 1 vecka sen, kan dessa sätta sig i vattnet istället för på sten/sand ? Sanden var nämligen kritvit vilket den inte varit på länge, men vattnet ser inte så fräscht ut.

Någon som varit med om liknande ? Vad gjorde ni ? Bör jag byta vatten månne ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång cirka 3 veckor, lite hastig start men allt har gått jättebra tills nu.

Har ett 200 liters med en Deltec MC500, ingen sump, 3 cirkulationspumpar på 1000-2500L/h och ett innerfilter på 1400L/h. 150w MH och 2x24w T5 som ljus.

Alla värden ligger bra till utom nitrit som ligger på 1.5~ men sjunker sakta.

Det har lättat en del nu med filtret i, får se hur det ser ut imorgon när ljuset tänds igen.

Brunalgerna satte sig inte lika fast i sanden heller, man kan tillochmed se det vita under utan att jag rör om! verkar som att filtret gjorde mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...