Gå till innehåll

microbubblor från skummare!


jimpa

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

jag har en boyu wg-428 i ett kar på ca 100 l.

Den skummar på bra dock ganska blött oavsett inställning Men problemet är att hur jag än bär mig åt så följer det med väldigt mycket microbubblor ut i akvariet. Någon som vet vad detta kan bero på eller hur man får bukt med problemet?

wg 428 är väldigt lik wg 310 och jag har inte lyckats hitta en enda tråd om att folk som anväder dessa i clownhotel har haft detta problem så funderar på om det är jag som gör något fel..

Skall kanske tilläggas att detta är mitt första saltvattenskar.

Har även upptäckt att bubblorna minskar i takt med att skummarkroppen blir skitigare.

Tacksam för alla tips och ideer!

//jimpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som om din skummare är ganska ny? Den kan ha en inkörningsperiod då den både skummar annorlunda, och släpper bubblor från sig på ett annat sätt än vad den kommer göra efter "inkörning"

Fast det borde röra sig om ett par dagar till någon vecka som absolut max.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var vad jag trodde först också.

Men den har gått i ca 3 månader nu. det blev bättre efter ca en månad men aldrig bra. förra vecka tog jag isär och gjorde rent från alger etc och då blev det värre igen.

Tack för bra svar i övrigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hel månad låter även det som en lång inkörningsperiod.

Tyvärr vet jag ingenting om skummaren så jag har ingen färdig lösning är jag rädd.

En lösning är ju att dra ned ett perforerat rör från returen ut ur skummaren, med en bit filterskumm på. Rester skummaren inte lyckas göra av med kommer fastna där och det kommer därför behöva rengöras regelbundet. (läs, ofta) Sätts det igen får du en härlig liten översvämning, något som går att undvika med ett stort hål i sidan på röret, ovanför filterskummet... Men det blir inte snyggt. Du vill antagligen vänta lite och hoppas någon annan har en smartare lösning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att den är för djupt placerad så att den inbyggda bubbelfällan inte fungerar?

Som det ser ut just nu så kan jag inte få den högre upp om jag ska använda originalfästet och då ligger vattennivån ca 2 cm över botten på koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...