Gå till innehåll

Okänd algsort?


PsychoSam

Rekommenderade inlägg

Har bara för en kort tid sen fått några alger som jag inte kunde hitta i artregistret (möjligen att dessa inte har vuxit fullt ut än).

Är som små runda/avlånga vindruvor med just den gröna färgen, de allra minsta 3-4mm upp till nästan 1centimeter. I alla dessa (vi kallar dem för druvor :) ) så växer det ut som ett rör i riktning mot ytan. De verkar trivas på lite mer mörkare platser, i skuggiga utrymmen. Endast ett fåtal finns i ljuset. De verkar komma mer och mer.

Tänkte först på något liknade bubbelalger men tycker inte att det liknar dessa.

Någon som kan tänkas veta vad det är för något, vad det beror på, samt vad som ev äter dessa och vad man gör för att motverka så dem inte kommer igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer nu bilder på den algsorten jag inte kan hitta vad det kan vara för nått.

Som jag sa i inlägget innan så pekade rören uppåt mot ytan. Dessa på bilden pekar rakt ut bara och inte mot ytan så det kan väl variera antar jag. Hoppas någon kan hjälpa mig med dem?

post-5471-14468920726239_thumb.jpg

post-5471-14468920726453_thumb.jpg

post-5471-14468920726638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur många fiskar man kan stoppa ner i ett 58liters kar, har redan 4st varav den ena är en mandarin. Skulle haft någon typ av lägre djur som kan tänka sej att mumsa i sej dessa svampar. Kanske att svamparna är bra för vattnet men dem är inte så snygga att se på. Framför allt när dem bara blir fler å fler överallt.

Hoppas på att någon har ett bra tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...