Gå till innehåll

Flytt av kar - för säkerhetens skull


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hallå allihopa!

Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta.

Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden.

Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning.

Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag vill inte bli av med min första korallliknande "korall", ingen aning om vad det är för en, ser ut som vita blommor med 3-9st "armar" och växer på någonting som liknar en svamp men sprider sig fint på den sten dom sitter på. Dem är cirka 3mm i diameter och drar ihop sig när det blir mörkt. Har ingen kamera så kan tyvärr inte lägga upp bilder på dem, letat runt men inte hittat något som liknar den på någon bild.

Dessutom har jag massor av fiskar som jag heller inte gärna gör mig av med så nu till frågan.

Om jag sparar 80% av mitt nuvarande vatten i dunkar, lägger stenen i vatten och fiskarna i en stor hink tror ni då att jag kan lägga i allting samma dag när jag kommit ner till göteborg ? Måste nämligen tömma min nuvarande lägenhet dagen innan jag åker ner till gbg så har inte tid att starta upp ett nytt kar medans jag flyttar allting.

sen en annan liten fråga; dessa overflowboxar - kan jag sätta en sådan på sidan av mitt kar och på så sätt slippa borra i karet för att få en fungerande sump ? Nämligen aldrig försökt mig på en sump förut så kommer nog ställa en del dumma frågor när det väl börjas bygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna kommer vara inuti en hink på 50liter i max 24timmar, 1 bicolor kejsare, 1 blå djävul, 3 clowner och 1 blennid.

hade tänkt göra så att jag plockar ur fiskar och sten och plockar ihop karet under natten till den 1a december och åker sedan mot götet så jag är där på morgonen någon gång och kan starta upp karet under dagen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan du om du luftar dina dunkar ordentligt innan du häller i dem dagen efter. Fiskarna svälter du några dagar innan och ber någon akvarieaffär att hjälpa dig att packa dem i plastpåsar och med syrgas i samma dag du river ditt gamla. Be att få köpa en frigolitlåda också. Om du skaffar ett par frigolitlådor till och lägger i stenarna där utan vatten men med mycket fukt (blöta tidningar och lite vatten på botten) så klarar de sig bättre än i vatten. Sätt på locken!

mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dunkarna kommer inte ha någon luft i sig förutom precis vid skruvkorken, skall jag hälla över en del i en hink eller liknande för att den ska få luft iallafall innan jag häller över vattnet i karet igen ?

Jag kanske förstod hela förklaringen bakvänt också - skall jag lufta dunkarna innan jag fyller på dem ? För just nu är dem jag har fyllda med osmos.

Jag har "akvariepåsar" så kan ta ner dem till djuraffären i påsarna och be dem att paketera om dem bra.

Dock att svälta mina fiskar kan bli.. problematiskt. Min bicolor och blennid är.. Göran Persson tjocka och äter inte ens maten jag ger dem, utan bara skit ifrån stenar och sand.

Jag kan flytta över dem till ett 70liters kar med en sten i och på så sätt kanske minska deras matåtkomst och kanske få ner deras magar en del men det kanske inte är så smart att stressa upp fiskarna precis innan flytten.

Tack för tipset om stenen! Nu slipper jag få vatten i hela bilen, hehe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...