Gå till innehåll

död levandesten.


troffe

Rekommenderade inlägg

Hmmm, vad den är värd är ju alltid upp till den som betalar! Men du kan ju få begagnad LS (som redan är inkörd)för en 50-lapp per Kilo, i butik ligger det oftastpå mellan 100-200 per Kilo.

Men det är inga problem att få "i gång" den igen, köp "färsk" LS och lägg i tillsammans med den döda så kommer livet att återkomma efter etttagsmiley17.gif. Det som händer är att nytt liv flyttar in i stenen. Det är alltså inte stenen i sig som lever, men det kanske du visste redan smiley1.gifSe bara till att den är renborstad.

Jag fick tag på c:a 80 Kg sten som visserligen legat i vatten men som var heldöd smiley11.gifoch köpte till c:a15 Kg "färsk". Idag ett halvår efter så är det mesta av den gamla stenen röd och fin så den kommer fint. Men jag tror nog att det blir bättre (snabbare) om du mixar 40-50 eller tom. mer med ny sten. Kalkalgerna tar ju sin tid att växa medan bakterier och övrigt liv flyttar in snabbare smiley4.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det råder delade meningar om det går att aktivera gammal död stensten, somliga säger att det går andra att det går till en viss del, och somliga säger att det är helt omöjligt. Själv väntar jag på att se en serigös och oberoende studie av detta.

Att stenen är täkt av kalkalger är inget säkert tecken på att den är levande, kalkalger har en förmåga att växa på det mesta. jag skulle kunna tänka mig att köpa död LS för ca 10kr kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...