Gå till innehåll

Refugium planer


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag har nu letat ett tag efter ett lämpligt refugium till mitt Juwel Rio 180 utan att hitta något bra (billigt).

Då jag inte har någon sump har jag ingen möjlighet att ha ett refugium där. Alternativet jag tittat på är "hang-on-back" refugium som kan sitta på baksidan av mitt kar. De refugium jag varit inne på är CPR Aquafuge 2 och reefoctopus refugium, problemet är att jag tycker att de är för dyra i relation till deras volym.

Jag har nu börjat titta på att fixa/bygga ett eget refugium, det skulle vara på ca 30l vattenvolym.

Jag skulle gärna få feedback från folk här på guiden då jag inte gjort något liknade förut.

Jag ska försöka bifoga en liten "ritning" gjord i paint som visar lite hur jag tänkt att refugiumet skulle fungera.

post-4606-14468920735571_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att jag ska ha refugiumet lite högre än akvariumet. Jag ska använda en pump som pumpar vattnet från akvariumet till refugiumet genom en slang. Återflödet till akvariumet ska ske genom en ytavrinning som låter vattnet "falla" tillbaka i akvariumet genom en annan slang.

Ytavrinningslådan ska sitta ett par cm från överkanten av refugiumet och det ska vara ca 3 cm tillgodo från vattenytan till kanten av refugiumet. Slangen som för vattnet in från akvariumet skall vara placerad ca 2-3 cm under ytan i refugiumet.

Min tanke med detta är säkerhet, vid t.ex. strömavbrott så ska inte mer än ett par cm av refugiumets vatten kunna hamna i akvariumet. Och för att minska risken för översvämmning i refugiumet bör återflödet till karet ha en stor överkapacitet jämnfört med tillflödet.

Min största fundering är hur jag ska lösa återflödet, genom att borra ett hål i sidan av akvariumet och montera något slangfäste där (typ kran eller liknande) eller om jag ska ha en överrinningsbox. Kom gärna med förslag och motiveringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...