Gå till innehåll

HM-Digital Dual TDSmeter 2


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Så kom jag äntligen till skott med att plocka hem en TDS mätare... Ett äkta Ebay köp. (ännu ett i raden av mängder)

Jag måste dock säga att kvaliten gör mig lite konfunderad. Silkscreenen på fronten är inte densamma som på HM Digitals sida, även om skillnaden är liten, och bokstäverna TDS är inte fullständiga. Andra sortering kanske? Det påverkar ju inte funktionen, så det spelar ju inte någon roll.

Värre kanske det är att batterihållaren inte håller batterierna speciellt bra, de kan vandra i sidled lite mycket, och jag misstänker att det kommer påverka fjäderns livslängd. Nå, 4-5 batteribyten klarar den ju garanterat och det är minst 5 år, jag är kanske överkänslig. Det absolut värsta var dock att kablaget till den ena sensorn var skalat mer än nödvändigt när man monterade kontakten, så pass att locket på baksidan inte riktigt klämmer fast sladden och avlastar kontakten. Lösningen är helt enkelt att trycka in kabeln lite när man spänner locket, då de tunnare kablarna fram till kontakten helt enkelt veckar sig och låter locket klämma sladden på ett korrekt sätt. Det kunde varit ett problem om jag inte varit så nyfiken och velat se insidan dock.

20101122251.th.jpg20101122250.th.jpg

För att kunna uttala mig om dess funktion behöver jag referensvätskor. Någon som har en skvätt att skänka bort, eller vet var man kan köpa 'billigt'?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde det göra, men min osmos tänker jag inte ens testa mot, eftersom jag vet att den inte är "frisk". Jag skulle egentligen villja ha "något" att testa mot med ett känt, lågt värde, och något med ett känt värde runt deras kalibrering, 342ppm.

(Ingen osmos ger väll egentligen noll, möjligen efter ett silikatfilter. Måste skaffa ett sådant med)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...